Perfectionistisch in de liefde

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb verkering met een lief meisje dat erg veel voor mij over heeft en eigenlijk altijd van me lijkt te blijven houden. Ik heb ooit wel eens gebeden of ze mijn vriendin mocht worden. Ik zit echter met een probleem:

1. Jaren geleden had ik met een ander meisje verkering. Ik heb toen gebeden of God ze tot mijn vrouw wilde maken. Ik dacht dat God dit gebed verhoorde en ben dit nooit vergeten. Zij maakte de verkering uit.

2. Daarna had ik met een ander meisje verkering waar ik helemaal gek van was. Alleen had ik het gevoel dat ze minder gek van mij was dan ik van haar, daarom heb ik voorgesteld het uit te maken, wat zij toen ook best vond.

3. Vervolgens kreeg ik verkering met mijn huidige vriendin. Het ging allemaal perfect, maar ik heb het uitgemaakt omdat ik dacht dat ik niet echt verliefd op haar was.

4. Toen heb ik weer een poosje contact gehad met het meisje genoemd onder punt 2, maar ze wilde geen verkering met mij.

5. Nu heb ik dus weer verkering met het laatste meisje. Dat gaat prima. We houden veel van elkaar.

Maar toch komen bij mij vaak gevoelens van twijfels boven. Als ik het meisje onder punt 2 tegenkom, breekt het zweet me uit. En soms heb ik het gevoel dat ik niet echt gek ben op mijn huidige vriendin. Aan de andere kant kan ik mijn huidige vriendin niet missen en haar zeker niet teleurstellen omdat ze gigantisch veel van me houdt. Bovendien kunnen we naar mijn idee alles tegen elkaar zeggen. Soms vertel ik wel eens tegen haar dat ik twijfel. Dat is erg slopend voor haar, denk ik, maar telkens wil ze toch weer verder. En ook wil ik zelf dan weer verder als ik dit vertel. Dan realiseer ik me weer dat ik erg veel van haar houd. Bovendien kan ik niet geloven dat ik een vriendin krijg die net zoveel van me houdt als mijn huidige vriendin. Is het goed om door te gaan? En zullen die twijfels misschien weggaan als ik getrouwd ben? Heeft het misschien met mijn karakter te maken, ik ben nogal perfectionistisch?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Om maar meteen met het laatste te beginnen, ik denk dat je echt perfectionistisch bent. Je wilt het helemaal zeker weten en ook altijd als zodanig willen voelen. Het makkelijkste was als al die andere meisjes helemaal niet leuk (meer) waren en je alleen maar ontzettend verliefd zou zijn op je huidige vriendin. Zo helder ligt het nu eenmaal niet in het leven. Andere meisjes zijn en blijven ook leuk en de verliefdheid op je vriendin is niet altijd even sterk. Laat nou eens even die verliefdheid voor wat het is en stel jezelf de volgende vragen. “Kun je goed met je huidige vriendin praten, durf je alle gevoelens te delen? Kun je het geloof samen delen? Voel je je veilig bij haar en vertrouwd? Zou ze een goede moeder zijn voor je kinderen?”Als dat allemaal het geval is, dan maak je de keuze voor haar en daar komt ook zeker je verstand bij om de hoek kijken. Het gaat niet alleen maar om gevoelens.

Natuurlijk zijn en blijven die andere meisjes ook aardig, maar je hebt er gewoon geen relatie meer mee en dus blijven ze voor wat ze zijn. En natuurlijk is het altijd toch weer wel bijzonder als je vriendin nummer twee ontmoet. Je hebt immers verkering met haar gehad, je hebt toch samen het een en ander meegemaakt. Als je haar ziet, moet je daar toch altijd even aan denken, maar dat wil niet zeggen dat er dan nog een relatie met haar in de lucht zou hangen. Dat hoofdstuk heb je afgesloten. Dus hak de knoop door, maak je keuze en ga ervoor. Ook daar mag je Gods hand in zien, ook dat heeft hij zo geleid!

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

verkering