Hoogtepunt bij jongen en meisje

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik lees in heel veel berichten dat het kan gebeuren dat je tijdens het knuffelen een zaadlozing kan krijgt. Dat gebeurt ook best vaak bij mij. Ik merk dan dat mijn gevoelens daarna een stuk minder zijn terwijl mijn vriendin dan nog graag door wil knuffelen.

Hoe zit dat bij een vrouw? Heeft zij ook een hoogtepunt zoals bij een jongen een zaadlozing? En kun je je als jongen ook erin trainen dat er minder snel een zaadlozing optreedt?

Antwoord

Inderdaad is het zo dat wanneer een jongen een zaadlozing heeft gehad, de aandrang tot knuffelen sterk vermindert. Toch is het goed om dan nog wel rekening te houden met je vriendin voor wie het anders ineens abrupt kan zijn afgelopen. Als je tijdens het knuffelen aan iets anders denkt wat seksueel veel minder prikkelend is, dan is daarmee de zaadlozing zeker wel uit te stellen.

Vrouwen hebben meestal niet zo'n duidelijk hoogtepunt als de man. Voor de man valt dat heel duidelijk samen met een zaadlozing. Vrouwen hebben dat laatste dus niet, en daardoor is de beleving van seksualiteit toch anders. Er zijn vrouwen die duidelijk samentrekkingen rond de schede ervaren als uiting van een hoogtepunt. Weer andere vrouwen hebben dat niet zo duidelijk: ze verlangen naar de ander, raken opgewonden en dan in de loop van het knuffelen neemt dan weer af. Dus daarom moet je als man en vrouw je ook niet teveel met elkaar vergelijken, maar wel rekening houden met elkaar.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk