Er tegenop zien om te gaan trouwen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Veel antwoorden heb ik al doorgenomen en bij sommigen heb ik ook wat steun kunnen vinden. Met name als het gaat om twijfels over je relatie. Ik heb gemerkt dat dat ook bij mij sterk van m'n stemming afhangt, helaas. Ik ben 20 en heb inmiddels een relatie van bijna vier jaar en ik heb soms sterke momenten dat ik er tegenop zie om te gaan trouwen. Die dag ziet er dan uit als één grote berg. Hoe kan/moet ik hiermee omgaan?

M'n vriend heeft echt ongelooflijk veel geduld met mij en wil er alles aan doen om te zorgen dat het minder wordt. Hierdoor praten we er samen wel veel over op de momenten dat dat nodig is. Maar de momenten dat het goed gaat, worden regelmatig nog beïnvloed door gedachten die zich af gaan vragen of het dan wel goed zit. Wat trouwen betreft, ik probeer dan op te schrijven hoe ik m’n trouwdag zou willen zien. Even helpt dat, maar andere momenten zie ik zo op tegen het moment dat ik “ja” moet zeggen, hou ik wel genoeg van hem om dat te kunnen, geef ik hem voldoende liefde? M'n vriend heeft deze gevoelens niet en gelooft ook dat wij voor elkaar bestemd zijn, maar dit maakt het soms ook wat confronterender, want hoe komt het dan dat ik het wel heb? Ook bidden we er heel veel om dat die onzekerheid bij mij mag verdwijnen.

Ik weet, we moeten blijven bidden, maar het speelt nu al best wel lang. Het is wel zo dat een relatie bij mij het liefst perfect moet zijn. Dit geldt ook voor vriendinnen. Kan het daaraan liggen? Wanneer er even onenigheid is tussen m'n vriend en mij, dan denk ik dat kan niet in een man/vrouw-relatie. Hopelijk kunt u mij op een paar vragen advies geven.

Antwoord

Je schrijft al dat het perfect moet zijn wat betreft je relatie. We leven hier op aarde waar perfectie eigenlijk niet bestaat. Juist voor mensen als jij is het juist zo fijn dat je op je trouwdag "ja" moet zeggen. je belooft  het aan elkaar en dan ga je er ook voor. Van veel twijfelaars heb ik juist gehoord dat dat "ja" zeggen hen zo hielp. Ze waren nu getrouwd en hoefden daar dus niet meer over te twijfelen. Ik denk dus dat het meer met jouw aard te maken heeft dan met de situatie op zich.

Inderdaad heeft jouw vriend erg veel geduld met jou, want het is voor hem ook best wel moeilijk. Stel dat je ernstig ziek zou zijn, wie zou je dan het liefst aan je ziekbed willen hebben? Ik denk je vriend. Dan is hij toch de ware voor je en dan ga je toch met en voor elkaar. Op een gegeven moment heb je de keuze voor elkaar gemaakt en dan houd je je daaraan, of je nu somber bent of niet, vrolijk bent of niet, twijfelaar bent of niet. Je maakt de keuze en die heb jij inmiddels al gemaakt en dan ga je er samen voor!!

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

relatietwijfels