Ongezuurd brood bij Avondmaal

Ds. E. Gouda / 5 reacties

Vraag

Waarom wordt er bij het HA geen ongezuurd brood gegeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Er is in de Bijbel sprake van een doorgaande lijn. Het Nieuwe Testament is met andere woorden niet te begrijpen zonder het Oude. In het Oude Testament is sprake van twee sacramenten: 1. besnijdenis en 2. Pascha. In het Nieuwe Testament zijn er eveneens twee sacramenten, te weten: 1. doop en 2. avondmaal. Deze laatste twee zijn de vervulling van die in het Oude Testament.

Toch is niet alles een-op-een over te zetten naar het Nieuwe Testament. Het pascha herinnert namelijk aan de uittocht van Israël uit Egypte (zie Ex. 12). Er was sprake van haast, daarom was er geen tijd voor gezuurd maar wel voor ongezuurd brood. Ongezuurd brood is brood van meel en water. Ik citeer: "Maar in allerijl tot deeg tezamen geworpen, gekneed, gebakken. Als deeg blijft staan en een poosje met rust wordt gelaten, dan zal het ook vanzelf min of meer gaan rijzen. Maar ook dit brood moest de stempel van overhaasting dragen en mocht niet rustig rijzen. Het zou zijn: het ellende-brood, dat zij in slavernij gegeten hadden, toen hun geen tijd werd gelaten om rustig het brood der eerste levensbehoefte te bakken. En het zou zijn: hun eerste vrijheidsbete, toen onverhoeds de stonde hunner bevrijding sloeg. Dus ongerezen broodkoeken bij het paaslam" (in: S. Ph. de VriesMzn., Joodse riten en symbolen, pp.118-19; vgl. pp. 120-22).

Zoals boven geduid, draagt het heilig avondmaal niet het karakter van bevrijding uit de slavernij van Egypte, maar herinnert deze maaltijd aan de bevrijding van de slavernij van de zonde door het verbroken lichaam en het vergoten bloed van onze Heere Jezus Christus. Aan de zogenaamde schaduwdienst van het Oude Testament is daarmee een einde gekomen, omdat de Heere Jezus Zichzelf als het volmaakte Paaslam heeft overgegeven tot in de dood; de dood aan het kruis. In het klassieke avondmaalsformulier staat over het brood het volgende te lezen: "Laat ons met onze harten niet aan de uiterlijke tekenen van brood en wijn blijven hangen, maar ze opwaarts tot God in de hemel verheffen." Het ongezuurde brood heeft historisch te maken met de bevrijding uit Egypte, terwijl het brood in het avondmaal heilshistorisch te maken heeft met de dood van Christus aan het kruis. Dat is de kern, hoofdzaak en hoofdgedachte. Speciaal brood kan achterwege blijven, anders vervallen we in de fout van Rome en krijgt het brood een status aparte, wat de aandacht losweekt van de kern. De gemeente mag tijdens de dienst waarin het avondmaal bediend wordt, in alle rust zitten aan de dis van het verbond, om te smaken en te proeven dat de Heere Jezus Zichzelf gegeven heeft voor Zijn volk. Dat wil de Heere aan Zijn tafel bevestigen, betekenen, verzegelen en verzekeren. Welgelukzalig is het volk, welks God de HEERE is en dat bij brood en beker zo communiceert. Gemeenschap aan het lijden en sterven van Christus en zo gemeenschap aan elkaar.

Hartelijke groet,
Ds. E. Gouda/Nieuw-Lekkerland

Ps. Mijn antwoord heeft in verband met mijn studieverlof wat langer op zich laten wachten. Dank voor je geduld.

5 reacties
Erikie2
wij hebben matses als avondmaalsbrood
dalethvav
Een aanvulling:
Ongezuurd brood wijst op ook op Christus. Zuurdesem wordt in de bijbel gezien als teken van de zonde. Ongezuurd brood (matzes) wijst op het zondeloze lichaam van Christus, gezuurd brood kan dat feitelijk niet. Overigens, bij ons in de gemeente wordt ook gewoon gezuurd brood gebruikt.
Daniel
Voor het HA zijn voorschriften en bij AH kun je allebei kopen.
gjkorpershoek
Vanuit de Schrift moeten dingen wel helder blijven:
- Er staat nergens 'heilig avondmaal' in de Bijbel. Ik ontken daarmee niet dat het niet heilig zou zijn, maar het is ook heilig zingen, heilig bidden enz.
- Van 'sacramenten' is eveneens nergens sprake. Afhankelijk van de definitie zou (net zoals in de RKK) de biecht, het huwelijk e.d. hieronder kunnen vallen.
- Vanuit bepaalde kerkelijke tradities is (alleen) doop en avondmaal uitgegroeid tot een sacrament, maar is daarmee niet de vervulling van de oud-testamentische besnijdenis en Pesach. Dat heeft met je visie op Israel en het verbond met de volkeren te maken.

Als je de viering van het avondmaal volgens de bijbelse feiten zou willen doen dan:
- moet het op een avond zijn
- moet het een maaltijd zijn
- met ongezuurde broden (matzes)
- in onderlinge gemeenschap

1 Kor. 10:17 Omdat het brood één is, zijn wij, die velen zijn, één lichaam, want wij allen hebben deel aan het ene brood.
daf
Ik kan je bijbelse feiten nog wel even uitbreiden, gjkorpershoek:

-men moet aanliggen aan de tafel
-er zijn alleen mannen aanwezig
-het moet plaatsvinden in Jeruzalem

Je voelt vast wel aan dat je argumentatie wat willekeurig en makkelijk is.