Drie dagen en drie nachten in het graf

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan dr. M. J. Paul. Ik vraag me al een tijdje af hoe Jezus de invulling van Zijn teken aan Jona zag. Hij zou de Messias zijn als Hij drie dagen en drie nachten in het graf zou liggen. Als je daar Goede Vrijdag bij zou rekenen, kom je simpelweg niet aan die drie nachten. Toen stuitte ik op een artikel met een alternatieve uitleg, wat me helemaal niet zo ongeloofwaardig lijkt. Denkt u dat dit zou kunnen kloppen, of is deze theorie in vroegere tijden al beschouwd als onwaarheid?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Deze alternatieve opvatting, namelijk dat de Heere Jezus op woensdag gekruisigd is, is al vrij oud. Het is te uitgebreid om alle teksten die op de genoemde website aangehaald worden te bespreken, maar ik richt me op Matt. 12:40, het teken van Jona. Daar is inderdaad sprake van drie dagen en drie nachten. Deze tijdsbepaling is een staande uitdrukking voor "drie etmalen", dus drie dagen.

Volgens de Joodse wet is een gedeelte van de dag gelijk aan de gehele dag. Als een kind in het laatste uur, zelfs in de laatste minuten van een dag geboren wordt, wordt dit gerekend als een hele dag. Vanaf die dag begint voor een jongen de telling tot de achtste dag waarop hij besneden moet worden.

Wanneer David en zijn mannen een Egyptische slaaf tegenkomen die gedurende drie dagen en drie nachten niets gegeten of gedronken heeft, blijkt dat hij drie dagen geleden ziek was geworden (1 Sam. 30:12-14). En wanneer koningin Esther alle Joden in de hoofdstad laat oproepen te vasten, zowel overdag als ‘s nachts, drie dagen lang, gaat ze naar koning Ahasveros zodra de derde dag aangebroken is (Est. 4:16 en 5:1). In beide gevallen betreft het niet drie volle dagen en drie volle nachten, precies 72 uur in totaal, maar een afgeronde periode.

Bij het tellen van regeringsjaren zijn diverse systemen gebruikt. Stel dat een koning gaat regeren in november van jaar 1, dan heel jaar 2 regeert en in februari van jaar 3 aftreedt. Dan heeft hij ruim één vol jaar geregeerd, maar in Israël was het ook mogelijk te zeggen dat hij drie jaren regeerde.

De Heere Jezus lag in het graf "drie dagen en drie nachten", nl. vrijdag, waar volgens de Bijbel ook de donderdagnacht bij hoort (want de dag begint bij de avond ervoor; zie Gen. 1:5), zaterdag, bestaande uit de nacht van vrijdag en de dag van zaterdag; en zondag waartoe de nacht van zaterdag behoort en de prille morgen van de zondag. Dus: donderdagnacht en vrijdag: 1e nacht en dag (ook al was pas op vrijdag de kruisiging); vrijdagnacht en zaterdag: 2e nacht en dag; zaterdagnacht en zondag: 3e nacht en dag.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

Pasen