Drie-eenheid: het staat in de Bijbel en daarom geloof ik het

Ds. J.D. van Roest / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag gaat over de Vader de Zoon en de Heilige Geest. Ik heb hier het een en ander over gehoord, zoals dat Deze Drie één zijn, maar aan de andere kant ook weer niet. Ook denk ik dat dit onderwerp ons verstand misschien te boven gaat. Maar toch hoop ik hier wat meer van te kunnen begrijpen en zou ik graag bijbelteksten daarover lezen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Nu ik een poging waag je te beantwoorden, moet ik je bij voorbaat zeggen dat ik je geen bewijzen ga leveren. Dat de Heere onze God een drieënige God is, is een geloofsstuk. Je zou de Heidelbergse Catechismus er eens op na moeten lezen (zondag 8, vraag en antwoord 25):

Vraag: Aangezien er maar één enig goddelijk Ween is, waarom noemt u de Vader, de Zoon en de Heilige Geest?

Antwoord: Omdat God zich alzo in Zijn Woord geopenbaard heeft, dat deze drie onderscheiden Personen de enige, waarachtige en eeuwige God zijn.

De catechismus-schrijvers proberen zich in te leven in de vragen waar jij als vraagsteller ook mee zit. God is één, maar hoe kan Hij zich dan in drie Personen manifesteren? Er is een buitengewoon knap theoloog geweest -een bisschop nog wel- van Alexandrië, Athanasius, die het ook heel erg moeilijk vond. Hij heeft een geschriftje nagelaten, waarin je hem hoort worstelen met woorden en gedachten:

"De Vader is eeuwig, de Zoon is eeuwig, de Heilige Geest is eeuwig, toch zijn het niet drie eeuwigen, maar het is één Eeuwige. Zo ook is de Vader almachtig, de Zoon almachtig, de heilige Geest almachtig en toch zijn het niet drie Almachtigen, maar het is één Almachtige. Zo is ook de Vader God, de Zoon God en de heilige Geest God en toch zijn het niet drie goden, maar het is één God. Zo is de Vader Heere, de Zoon Heere en de Heilige Geest Heere en toch zijn het niet drie Heeren, maar het één Heere. Want zoals we door de christelijke waarheid genoodzaakt worden om iedere Persoon (de Vader, de Zoon, de Heilige Geest) afzonderlijk God of Heere te noemen, zo is ons ook door het algemeen geloof verboden drie Goden of Heeren te belijden." Aldus Athanasius.

Begrijp je het nu? Waarschijnlijk niet. Ik ook niet, net zo min als Athanasius of de schrijvers van de Catechismus. Ze hebben geen van allen geprobeerd om deze waarheid voor het verstand aannemelijk te maken. Ze wilden de kerk niet leren om een mysterie, een geheimenis, te begrijpen, dat gewoonweg met je verstand niet te begrijpen is, maar ze wilden de kerk helpen haar geloof te belijden.

De catechismus zegt het zo: Waarom? Gewoon, simpelweg omdat God zichzelf zo aan ons heeft geopenbaard. En of ik het nu begrijp of niet, of ik het aanvaard of verwerp, daar blijft de openbaring even onwankelbaar door. Omdat God zich zo in Zijn Woord geopenbaard heeft. Dat is het einde van alle tegenspreken. M.a.w. het staat in de Bijbel en daarom geloof ik het.

Van harte hoop ik dat je daarin kunt meekomen.

Een hartelijke groet, Ds. J. D. van Roest

Ds. J.D. van Roest

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

Drie-eenheid