Teveel eer voor satan als engel van muziek

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Er is eerder een vraag gesteld aan ds. Schreuders over de stelling dat Satan een engel van de muziek zou zijn geweest. Er is door hem toen gevraagd om een eventuele tekstverwijzing. De volgende teksten worden vaak gezien als 'bewijs' dat Satan de 'engel van muziek' zou zijn geweest:

  • Ezechiël 28:13b: “Van goud was het werkstuk (van pijpen en tamboerijnen/ engelse vertaling) waarin zij waren gevat en aan u vastgehecht.”
  • Jesaja 14:11: “Uw trots is in het dodenrijk geworpen, de klank uwer harpen.”
  • Jesaja 14:13-15: “En gij overlegde nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst ver in het noorden; ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijkstellen. Integendeel, in het dodenrijk wordt gij neergeworpen, in het diepste der groeve.”

In een van de discussies over muziek op Refoweb zijn een aantal mensen benieuwd wat de visie van ds. Schreuders hier op is.

Antwoord

In antwoord op de vraag over Satan als "engel der muziek" wijs ik er op dat de genoemde teksten niets bewijzen. In Ezechiel 28 gaat het niet over Satan, maar over de koning van Tyrus, die zich blijkbaar -koningen gewoon- met allerlei kostelijke genoeglijkheden omringde. In Jes. 14 gaat het in dezelfde zin om de koning van Babel. het is zeker zo dat de genoemde koningen gewillige onderdanen van Satan waren, maar om uit de teksten de conclusie te trekken dat dus de Satan de engel der muziek is, daar zijn nog heel wat gedachtesprongen voor nodig. Ik kan ze niet maken op bijbelse gronden en ik weet ook geen teksten waaruit dat wel mogelijk is.

David verdreef nota bene met snarenspel de boze geest uit Saul. Elisa vroeg om de speelman, opdat de Geest van God vaardig over hem worden zou (2 Kon. 3). Tal van instrumenten worden in de Schrift genoemd om God te prijzen. Dat Satan dit schone middel tevens misbruikt voor allerlei schunnigheid en platvloersheid is een ander verhaal. Satan misbruikt alles! Hem om die reden “engel der muziek” te noemen is en blijft naar mijn mening veel te veel eer.

Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

duivelmuziek