Bekering moet ook bij God bekend zijn

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Pas zei een dominee bij ons in de kerk dat je bekering ook bij God bekend moet zijn, dat het van twee kanten is. Iemand anders zei dat God zijn volk een tekst geeft. Moet dat persé? Ik heb geen tekst! Ben ik dan toch nog onbekeerd? Die man zei dat God altijd door Zijn Geest een tekst met kracht geeft. Is dat zo?

En moet het persé van twee kanten zijn? Er staat toch dat Hij aan allen die vermoeid en belast zijn, rust zal geven, er staat toch geen voorwaarde bij dat je eerst moet weten of het ook bij God bekend is?

Antwoord

Wanneer er bekering is in ons leven, is dat natuurlijk bekend bij God. Want Hij werkt het door Zijn Geest. Hij geeft het dat je bedroefd wordt over je zonden. Hij geeft het ook dat de Heere Jezus nodig krijgt. Tevens werkt Hij de verdere vernieuwing.

Op zichzelf heeft die dominee dus gelijk met wat hij gezegd heeft. Alleen, de vraag is met wat voor een toon dit gezegd is. Heeft die dominee de bedoeling gehad om te waarschuwen. Zo van je kunt wel denken dat je bekeerd bent, maar pas op, want je zult eerst moeten weten of die bekering bij God bekend is. Wanneer het zo gebeurd is, dan lijkt dat mij geen goede benadering. Want God doet hierover geen aparte openbaringen. Daardoor kan het zijn, dat je daar helemaal mee vast loopt. Want je wacht op iets, wat de Heere zo niet geeft. Op die wijze kom je niet verder.

De opmerking van de andere persoon gaat over het geven van een tekst. De Heere zou aan zijn volk een tekst geven. Nu kan het inderdaad, dat op een bepaald moment een tekst met heel veel kracht naar je toekomt, of dat die jou heel in het bijzonder aanspreekt. Dat geeft de Heere door Zijn Geest. Zoiets vergeet je niet snel. Aan de andere kant hebben we een hele Bijbel gekregen. En wil de Heere door elk woord uit de Bijbel tot ons spreken. En hoe langer je nadenkt over een bepaald Schriftwoord, hoe meer je erin kunt vinden. En hoe meer je erdoor aangesproken kunt worden.

Zo mag het ook zijn met die tekst uit Mattheus 11, die je noemt. Daar zegt de Heere Jezus dat een ieder die vermoeid en belast is, mag komen. En dan hoeven we ons niet af te vragen of de Heere die met Zijn Geest tot ons door laat dringen, en of het nu echt van de Heere is, als die tekst je aanspreekt (m.a.w. of het bij God bekend is). Nee, de Heere Jezus verkondigt met die tekst een ruim evangelie. Mensen waren in die tijd vaak zo vermoeid en belast vanwege alle regels en wetten, die farizeeërs en schriftgeleerden op hen legden. Ze vonden het zware last waaronder ze zuchten. Het was zo’n wettische godsdienst. En ze kregen maar nooit vrede en rust. De Heere Jezus nodigt hen tot Zich. Bij Hem is die rust wel te vinden. Met name in de vergeving die er bij Hem mag zijn.  En het juk dat Hij oplegt is geen zware last.

Laat je door dat woord tot de Heere Jezus leiden. Hij wil niet anders. Hij bedoelt met dat woord jouw zaligheid. En hoe meer dat woord je aanspreekt, hoe meer je ook mag weten dat dat van de Heilige Geest is. Maar daar hoef je niet op te wachten. Nergens zegt de Heere: pas op, je moet eerst weten of dit woord van de Geest is. Ten diepste komen alle teksten van de Geest en bedoelen jouw bekering. Door het bijzondere werk van de Geest krijg je echter meer en meer zicht op de woorden van de Schrift. Maar daarbij laat de Heilige Geest Zichzelf niet zien. Hij doet Zijn werk in het verborgene. ’t Gaat echter niet aan ons voorbij. Hij concentreert ons op de Heere Jezus. Dat je niet meer zonder Hem door het leven kunt gaan.

Wat betreft je vraag of je nog onbekeerd bent als je geen tekst hebt gekregen, zou ik zeggen: bekering merk  je als je met de Heere Jezus leeft. En vooral ook, dat je leeft met het Woord van de Heere. Met héél het Woord heeft de Heere ons iets te zeggen.

Nog één raad. Probeer door bijbelstudie en gebed zelf door te dringen tot de zin en mening van de Heilige schrift. Het is belangrijk dat we afkomen van wat mensen allemaal zeggen over de Bijbel, en dat we gericht worden op wat de Heere Zelf tot ons zegt. Daarin ligt onze vastheid en onze troost.

Ds. W. G. Hulsman