Geloofszekerheid en vrucht van geloof

Ds. J.D. van Roest / Geen reacties

Vraag

Krijgt elk kind van God een bepaalde tekst of ervaring om tot geloofszekerheid te komen of mag je uit de vruchten van je geloof verzekerd zijn? Op welke vruchten moet je dan letten?

Antwoord

Aan de twee mogelijkheden die je noemt om "zekerheid" te hebben, zou ik eerst een ander gegeven willen noemen. Deze Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn. (Rom.8: 16). Echt geloof (een zeker weten en een vast vertrouwen (Heidelberger catechismus zondag 7) is niet van eigen makelij, maar wordt door de Heilige Geest -door het Evangelie!- in ons hart gewerkt. Door het Evangelie, dat betekent dat de Heilige Geest maakt dat de boodschap van het Evangelie als geheel, namelijk dat er vergeving van zonden en eeuwig leven is voor zondaren die zich tot de Heere bekeren, zich vasthaakt in je hart. Voor sommige kinderen van God betekent dat inderdaad dat een bepaalde tekst het gereedschap is dat de Heilige Geest gebruikt om de zekerheid te doen doorbreken in zo'n mensenhart. Bij anderen is het een met hart en ziel toestemmen van de boodschap van het Evangelie. De één is daarom niet meer een gelovige, een kind van God, dan de ander.

Als je "de vruchten" noemt zou ik willen zeggen: uitstekend, maar laten we de vruchten niet geïsoleerd zien als een bevestiging van de echtheid van ons geloof. De Catechismus zegt (zondag 32) daarna ook dat elk "bij zichzelf" van zijn geloof uit de vruchten verzekerd zij... Als ik alleen uit de vruchten verzekerd zou moeten zijn, was ik een doodongelukkig mens, want er zijn zoveel dagen dat ik schrik van de "miezerigheid", de "wormstekigheid" van mijn vruchten. Dan zijn het maar kriel-vruchtjes met veel rotte plekken. Dat geeft me meer reden tot twijfel dan tot zekerheid. En toch... "Heere -U weet alle dingen- U weet dat ik U liefheb.

Maar globaal genomen zí­jn de vruchten er wel. Welke? Liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid (geduld met anderen), goedertierenheid (vergevingsgezindheid), goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid (zie Galaten 5:32).

Op een rij gezet:

  • De Geest maakt dat het Woord, het Evangelie van onze Heere Jezus Christus, je raakt dat je er niet los van kunt komen, dat je -vol verwondering- leert zeggen: Heere, ook voor mij? Ja!! Hoe bestaat het.
  • De vruchten zullen er zeker zijn en mogen je ook sterken in het vertrouwen dat het echt is in je leven. Maar laten we niet wanhopig worden wanneer er dagen zijn dat we schrikken van de vruchten. Dat mag ons wel aanzetten om met des te meer ijver de Heere te zoeken en ons aan Hem vast te klampen.

En onthoud maar: Er is nog nooit een kind groot geboren!

Ds. J.D. van Roest

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid