Gebed om genezing niet verhoord

Ds. J.D. van Roest / Geen reacties

Vraag

Enkele jaren geleden is een vriendin van mij overleden. Er is veel voor haar gebeden dat ze weer beter werd. Er hebben veel mensen voor haar herstel gebeden. Er werden zelfs bidstonden gehouden. Toch is ze overleden, terwijl in de Bijbel staat dat door gebed mensen zullen genezen. Helaas weet ik niet meer waar het gedeelte staat, maar ik hoop dat u mijn vraag begrijpt.

Antwoord

Beste vragensteller. Ook al kun je je het bijbelgedeelte niet herinneren waarin staat dat mensen door het gebed zullen genezen, toch kan ik je vraag heel goed begrijpen. Wat je noemt kan in het leven van een gelovige veel worsteling en "storm van binnen" veroorzaken. De Heere Jezus heeft gezegd: "Zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal ik doen, opdat de Vader in de zoon verheerlijkt worde (Joh. 14:13)." "Ik heb u gesteld opdat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van de Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve (Joh. 15:16)".
In Jakobus 5:14 en 15 staat: "Is iemand krank (ziek) onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in de Naam des Heeren En het gebed des geloofs zal de zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonde gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden." Dit laatste is waarschijnlijk het bijbelgedeelte dat je bedoelde. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat de Heere op het gebed genezing kan geven (ook van ernstige zieken) wanneer Hij dat wil, wanneer het past in Zijn Raad. Wij kunnen en mogen de Heere niets afdwingen.

Wanneer we in geloof bidden, dan zullen we er geen moeite mee hebben "God, God te laten". Hiermee bedoel ik: dan zullen we eerbiedig zeggen: "Heere, ik weet dat U machtig bent om mijn gebed te verhoren. Maar ik weet ook dat U oneindig veel wijzer bent dan ik. Ook al zal ik niets van uw bedoeling begrijpen, wanneer u mijn gebed niet verhoort op de manier die ik graag zou willen, toch weet ik dat U nooit slaat om te plagen. Heere geeft Uzelf me Uw kracht en Uw troost om verder te kunnen als de weg anders gaat dan ik me had voorgesteld of gehoopt. Heere, U bent God, Uw wil geschiede."
Je mag de Heere vragen om alles waarvan je denkt dat jij het nodig hebt, maar vergeet niet: Je bent beter af als Hij de selectie maakt en je alles geeft wat Hij vindt dat je nodig hebt.

Ik weet niet of de vriendin van wie je spreekt de Heere Jezus kende als haar Zaligmaker. Als dat zo was, mag je ook weten dat ze bij de Heere is. Dat is hoe dan ook onvoorstelbaar heerlijk! Veel sterkte en troost toegewenst van Hem die gezegd heeft: "Ik ben het die u troost"

Een hartelijke groet, Ds. J. D. van Roest

Lees meer artikelen over:

gebedsgenezing