De eis van bekering en de uitverkiezing

Ds. J.D. van Roest / Geen reacties

Vraag

De vraag die mij bezig houdt, is de eis van de bekering. God gebiedt dit rechtstreeks in Zijn Woord: Bekeert u en wordt behouden. Aan de andere kant is het zo dat wij aan onze bekering niets toe kunnen doen. Maar de eis ligt er. Ik weet dat je niet zo mag redeneren, maar je kunt dus je hele leven bidden en als je niet uitverkoren bent doe je dit eigenlijk voor niets.

Antwoord

Beste vragensteller, De Heere eist niet alleen "bekeert u", Hij nodigt ook van harte, welgemeend: "Kom tot Mij; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen." Wie eerst antwoord wil hebben op de vraag of hij wel of niet uitverkoren is, voordat hij denkt te mogen geloven dat de Heere ook hem/haar van harte en welgemeend roept om tot Hem te komen, die is bezig "het paard achter de wagen te spannen".

Probeer het eens zo te zien. De genade/bekering is als een poort, zowel aan de voorkant als aan de achterkant staat een opschrift. Als je er voor staat, lees je: "Die wil, kome en neme het water des levens om niet; Wendt u tot Mij en wordt behouden." Dat zegt de Heere, onze God die niet liegen kan. Dus: Je mag komen!! Je mag met je zonden, met je schuld, met je vragen tot de Heere komen. Hij wil niets liever dan dat je komt. Toe dan, kom tot MIJ!

En dan moet zo'n zondaar zelf de beslissing nemen en binnengaan door de genadepoort die open staat. En wie tot geloof gekómen is, door de genadepoort is binnengegaan, die kijkt nog eens om en dan zie je dat aan de binnenkant staat: "Uit genade zijt gij zalig geworden, en dat niet uit u. Het is Gods gave. Ik heb je liefgehad met een eeuwige liefde, daarom heb ik je getrokken." Zo zal iedere ware gelovige erkennen: Heere, ik dank u, dat u me getrokken hebt. Anders was ik nooit tot u gekomen.

Kijk, wij hebben er van te voren absoluut niets mee te maken of we wel of niet uitverkoren zijn. Dat is Gods eigen heerlijke plan. En het is een heel verkeerde redenering om te denken dat je wel je hele leven zou kunnen bidden en dat het toch niets uit zou halen als je toch niet uitverkoren zou zijn. Denk je echt dat de Heere iemand zou laten staan. Hij laat geen bidder staan! Waarom denk je eigenlijk dat iemand gaat bidden om genade? (Omdat de Heere al aan je hart bezig is, zo dat je gáát bidden!)

Ik hoop van harte dat je er niet aan zult twijfelen dat de Heere het echt goed met je meent. Hij zegt: Kom tot Mij. Wie zijn wij, dat we dan nog uitvluchten zouden bedenken om voorlopig nog maar niet te komen. Daar doen we de Heere onnoemlijk verdriet mee!

Veel sterkte, veel zegen.

Ds. J. D. van Roest

Lees meer artikelen over:

uitverkiezing