Woordopenbaring en Persoonsopenbaring van Christus

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

20-05-2009, 00:00

Vraag

Aan een dominee uit de Gereformeerde Gemeenten. Met Pasen werd bij ons in de kerk een preek gelezen over de Emmaüsgangers. Daarin kwam de volgende zin voor: “Aan deze geschiedenis zien we duidelijk dat er verschil is tussen Woordopenbaring en Persoonsopenbaring van Christus.” Bij dat eerste kan ik me iets voorstellen: Je mag door het Woord iets van Christus zien. Maar wat is het tweede? Bij de Emmaüsgangers zelf kan ik dat wel bedenken: ze zagen Hem met eigen ogen. Maar hoe kan ik Jezus zien, anders dan door Zijn Woord? Ik begrijp het echt niet. Graag uitleg.


Antwoord

Beste vriend,

Ik kan kort en zakelijk deze vraag beantwoorden: ik weet ook niet wat daar precies mee bedoeld wordt! Als ik Lukas 24 doorlees, lees ik inderdaad dat de Heere door Zijn Woord Zichzelf openbaart als het 'antwoord' op de diepste nood van zondaren. Het werd heel duidelijk voor die twee dat hun verwachtingen van de Messias verkeerd waren. Hij was een 'geestelijke verlosser' en de Heere Jezus heeft dat duidelijk gemaakt door hen door het Oude Testament te nemen. Hun harten gingen 'branden' toen ze gingen begrijpen dat het Woord in het Oude Testament vervuld was in de Persoon van Jezus. Maar ook wat nu eigenlijk hun diepste nood was en hoe die in Christus is vervuld. Toen de Heere uiteindelijk hun ogen opende gedurende de maaltijd, was dat alleen maar om hen te laten weten dat Hij Zelf hen onderwees. Door hun ogen te openen voor Hem Zelf kregen zij niet een verdere openbaring van Zijn werk maar wel van Zijn Persoon als de opgestane Heere. Je ziet dat Hij niet blijft maar onmiddelijk weer uit hun gezicht verdween. Wat niet verdween was het Woord wat Hij gepredikt heeft!

Mijn vermoeden is dat in die twee uitdrukkingen een verdieping van het geloof wordt uitgebeeld. Er is in het geloof natuurlijk een groei. Zoals met een kleine baby: ze zien wel maar kunnen verder niet een beeld vormen van wat ze zien. Door de jaren wordt het gezichtsvermogen meer en meer duidelijk en bewust. Zo ook in het geestelijke leven. Als de Heere onze ogen opent dan gaan we zien zoals die blinde die "mensen als bomen zag lopen." Later zag hij alles duidelijk. De twee discipelen hebben de Heere Jezus voor (misschien) drie jaar gevolgd; onder Zijn gehoor gezeten; Zijn wonderen gezien. Hun harten waren ongetwijfeld getrokken en in hun hart kwam vertrouwen. Toch zagen zij Zijn werk en Zijn betekenis niet duidelijk. Daarom hun verwarring toen hun Meester op het kruishout stierf. Maar dan neemt de Heere hun mee onder de prediking van het Woord. Daardoor gaan ze duidelijker zien wat de betekenis van Zijn werk en Persoon is. Met dat verstaan zal ook degelijk het geloof versterkt worden in wat Hij persoonlijk voor hen heeft gedaan in Zijn lijden, sterven en opstaan van de doden.

Mijn overtuiging is echter dat we zo dicht mogelijk bij de Schrift moeten blijven als we geestelijke dingen uitleggen. Hoewel bepaalde 'beelden' wel degelijk een bestaansrecht hebben, lijkt het mij veel beter dat we toch zo min mogelijk zulke beelden gebruiken. De reden daarvoor is dat velen die beeldspraak niet goed begrijpen en ook allerlei denkbeelden gevormd worden die soms vervelend en lang kunnen hinderen in de beleving en ervaring van het werk van God's Geest in het hart.

Ds. A. T. Vergunst,
Carterton

Lees meer artikelen over:

Pasen
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
    22-09-1961
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
164 artikelen
Ds. A.T. Vergunst

Bijzonderheden:

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik las onlangs Numeri 12. Daar gaat het over Mirjams melaatsheid. Maar ik begreep het niet goed waarom alleen Mirjam gestraft werd, want er staat hier dat Mirjam EN Aäron klaagden tegenover Mozes. Dus...
3 reacties
20-05-2016
Graag wil ik een korte vraag stellen -wel in de hoop op een langer antwoord- m.b.t. de bevindelijke prediking. We merken verschil in prediking binnen de Ger. Gem. Sommige dominees preken bijbels, maar...
2 reacties
20-05-2014
Aan ds. C. A. van der Sluijs. In een antwoord van u over het kopen van een broodje op zondag stuitte ik op de laatste alinea: "Het is een misvatting te denken dat we de geboden van God zoveel mogelijk...
Geen reacties
20-05-2008
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering