Eenvoudig zonder al dat wettische geredeneer

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen je verstandelijk over geestelijke dingen uitdrukken of gelovig of schriftmatig uitdrukken? Ik vraag dit naar aanleiding over een stukje wat ik las: Er zijn mensen die dwalen en toch oprecht geloven. Er zijn mensen die onkundig en onwetend zijn en toch oprechte omgang hebben met God. Maar dat er ook mensen zijn die 100 procent kennis hebben, maar dat er nauwelijks 1 procent kennis is van God.

En verder las ik: Gods eer moet opklimmen uit het stof. En dat wij als mensen vaak gewoonlijk zo vastzitten in de strikken van de leer en wat zogenaamd gekend moet worden. Ik herken dit zo bij mezelf. Hoe raak ik dit kwijt? Hoe word ik eenvoudig zonder al dat geredeneer? Al dat wettische, het is nooit genoeg, het is zo zwaar! En toch kan ik er vaak zo mee doorleven... Graag een schriftuurlijk bijbels antwoord!

Een jongere!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

Bedankt voor je vraag of beter gezegd vragen. Ik verdeel je vraag in drie onderdelen.

1. Het verschil tussen je verstandelijk of gelovig uitdrukken. 2.  Kun je dwalen en toch oprecht geloven en veel kennis hebben maar geen geloof? 3. Vastzitten in de strikken van de leer en anderzijds eenvoudig geloven.

1.We kunnen louter met ons verstand bezig zijn met het geloof. We noemen dat een historisch geloof. We geloven dat God bestaat maar het doet ons verder niets, we leven niet met Hem. Zo kunnen we geloven dat Obama president is, maar zonder hem leven zouden we niets anders leven.  Het wordt anders wanneer we oprecht mogen geloven. Dan is ons hart er bij betrokken. De Schrift spreekt over geloven met het hart en belijden met de mond (Rom. 10:9 en 10). Het gelovig verstaan van de geestelijke dingen zal een schriftmatig uitdrukken als gevolg hebben. Louter verstandelijk spreken heerst over de Schrift, maar gelovig spreken onderwerpt zich aan de Schrift. Hier staan hoogmoed en ootmoed tegen over elkaar. Wat bij alleen een verstandelijk praten over geestelijke dingen ontbreekt is de liefde. Het is een groot verschil of ik over een vriend of vriendin praat of over mijn vriend of vriendin.

2. Iemand kan dwalen en toch een oprecht geloof hebben. Het hangt er natuurlijk wel vanaf waarin hij dwaalt. Als we de drie-eenheid ontkennen hebben we geen  bijbels geloof. Als wij de noodzaak van Christus lijden ontkennen hebben we geen waar geloof. Wat sjoemelen met de geboden van God is geen uiting van geloof. Er zijn dwalingen bijvoorbeeld m.b.t de kinderdoop, duizendjarig rijk. Er kan verschil van inzicht zijn m.b.t. de plaats van de zondag, enz. Ik wil dit allemaal niet bagatelliseren, maar wereldwijd wordt daar verschillend over gedacht. Er zijn b.v. ook nog wel katholieken die oprecht geloven terwijl ze toch behoorlijke dwalingen hebben.

Als kerken hebben we de plicht om zo zuiver mogelijk te zijn in het belijden van wat God in Zijn Woord geopenbaard heeft. We maken onderscheid tussen ketterijen en dwalingen. Ketterijen zijn het bestrijden van de twaalf artikelen (die het merg van het geloof uitmaken en de korte inhoud van de Schrift weergeven) terwijl dwalingen betrekking hebben op b.v. meerdere onderdelen van de Heidelbergse Catechismus.

Iets anders, je vraagt: kan het zijn dat iemand 100 procent kennis heeft en nauwelijks 1 procent kennis van God. Ik vind dit een vreemde redenering. Als iemand echt 1 procent zaligmakende kennis van God heeft, dan is hij/zij een gelovige. Dat kan niet anders, want het betekent dat de Heilige Geest die kennis geleerd heeft. En waar de Heilige Geest werkt is ook iets van Christus aanwezig.  Er zijn mensen die heel veel weten van Gods Woord; men kan zelfs dubbel doctor in de theologie zijn, maar God niet kennen(de  gevaarlijkste mensen). Ik denk hier aan de uitspraak van Christus in Matth. 7, waar mensen zijn die zeggen:” Wij hebben in Uw naam geprofeteerd”, maar ze blijken geen ware gelovigen te zijn. Wie veel kennis heeft en de Heere in waarheid mag dienen zal veel kunnen betekenen in het Koninkrijk van God.

3. Vastzitten in de strikken van de leer, maar een eenvoudig gelovige willen zijn.

Het kan zijn dat we eenzijdig onderwijs ontvangen in de leer. Dat is een strik. Het gebeurt dat men zoveel nadruk legt op de verkiezing dat men daardoor scheef groeit. Als het aanbod van genade niet voorop staat, dan komt een mens in de strik van de twijfel terecht en wordt eigenlijk op zichzelf terug geworpen. Zo kan men ook eenzijdig de nadruk leggen op het appel om te geloven, terwijl men niet spreekt over het feit dat God de wedergeboorte in ons hart werkt. We dienen altijd met twee woorden te spreken in het Koninkrijk van God. Soms zegt men wel:” Niet de leer, maar de Heer”. Ik vind dit een oneigenlijke uitdrukking. De leer is helemaal verkondiging van de Heer’ en gaat over Hemzelf. Eenvoudig geloven betekent niet tevreden zijn met een minimum aan leer, maar geloven wat de Heere in Zijn Woord zegt. De Heere nodigt door Zijn beloften en roept ons op  om daarop te pleiten. Wij mogen weten dat ieder die de Naam van de Heere aanroept zalig zal worden (Hand. 2:21).

Het kan zijn dat we in onze jonge jaren wat opbotsen tegen de leer. Moet dat nu allemaal zo? Maar als we door Gods Geest geleerd worden, mogen we toch later zeggen: ik begreep er eerst maar weinig of niets van, maar nu versta ik het beter. Wetticisme is geen weg tot geloof. Als je daaronder verstaat, dat je eerst dit en dan dat moet doen voordat je  eindelijk  tot Christus mag komen ,dan is  het geen begaanbare weg.  Christus is dé weg en als je die mag bewandelen aan de hand van het Woord, dan kun je niet dwalen. Wel zul je leren dat er de nodige regels zijn in het dienen van God, maar niet als voorwaarde, maar als vrucht van het geloof. De Tien Geboden zijn dan uiting van dankbaarheid. Wettig is iets anders dan wettisch.

Ik hoop niet dat je het met de regels zonder meer kunt stellen, maar laat het je begonnen zijn om het werk van Jezus Christus. Dan wordt Hij alles voor je. En waar Hij werkt brengt Hij alles mee. Zit daar maar niet over in.

Ik hoop dat ik je vraag voldoende beantwoord heb. Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik weer van je.

Hartelijke groeten en de zegen van Christus toegebeden,
Ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus