Twijfels over gezonde prediking

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Wij hebben een dominee beroepen en hij heeft pas bij ons gepreekt (hij heeft het ook aangenomen). Wij hebben hem al wel vaker in onze gemeente gehad en wij hebben op grond van de Bijbel de conclusie getrokken dat hij heel eenzijdig preekt. Zo heeft hij een hele preek aan de uitverkiezing gewijd en dat op zo'n manier dat het leek alsof de uitverkiezing een straf is. Zo heeft God dat niet bedoeld! God heeft in Zijn goedheid mensen willen uitverkiezen. En wij moeten toch ook zoeken?

Als je dan straks elke zondag in de kerk mag zitten en alleen 'die' kant hoort, dan word je toch kil en koud? De genade en het evangelie moet toch ook gepreekt worden? En hij zegt dat “God aannemen” een fabeltje is: lees 1 Korinthe 15! “Voorts, broeders, ik maak u bekend het Evangelie, dat ik u verkondigd heb, hetwelk gij ook aangenomen hebt, in hetwelk gij ook staat...” En dan weet ik ook wel dat je het aannemen op verschillende manieren kunt interpreteren, maar je kunt zoiets toch niet radicaal afsnijden?

Ten tweede: als je altijd naar zo'n prediking mag luisteren, dan komt toch ook het verlangen in je op om de andere kant te horen? En dan zoek je avonden op waar je dat wel hoort! Zo kom je in aanraking met JijDaar, avonden waar wet èn evangelie verteld wordt! Waar je ook hoort dat je niet lijdelijk af moet wachten maar moet zoeken! En dat wie zoekt, vinden zal! Als ik daar vandaan kom, voel ik dat God machtig is, en dat Hij regeert, en: Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn” (Romeinen 8:31) en wat kan ons scheiden van Zijn liefde? Dan voel je weer de drang om anderen te vertellen over hoe groot Hij is! Dan voel je het verlangen weer om met Hem te zijn en dat terwijl dominees deze avonden afkeuren!

Waarom? Ik weet heel zeker dat God juist door deze avonden in de harten van jongeren werkt. Je wordt erdoor aan het denken gezet. Sommigen dragen de drogredenen aan; dat je erdoor beinvloed wordt. Maar is dat het niet? Willen wij eigenlijk wel beinvloed worden!!? Van onszelf willen wij dat niet, maar het is toch juist goed dat je na gaat denken over God? Ik weet niet of u een antwoord heeft, maar het is altijd goed om je hart te luchten.

Antwoord

Je hebt je hart gelucht, en ik hoop dat het je wat geholpen heeft het te kunnen doen. Ik ben er overigens blij mee, dat je in je schrijven de goede toon probeert te bewaren en dat ik proef dat er een verlangen is naar de gezonde prediking van het Woord van God.

Allereerst wat betreft de gezonde prediking. Dat is inderdaad een prediking waarin het evenwicht te vinden is. Als het gaat over wet en evangelie. Als het gaat over zelfkennis en Christuskennis. Als het gaat over verkiezing en verantwoordelijkheid. Het één moet klinken, maar het ander ook.

De Dordtse Leerregels geven ons duidelijke lijnen voor ons denken rondom de verkiezing:

1. Door de zonde zijn we verdoemelijk en verwerpelijk.

2. De liefde Gods is daarin geopenbaard dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

3. Om mensen tot geloof te brengen zendt God verkondigers van deze zeer blijde boodschap, met de oproep tot geloof en bekering.

4. Die dit evangelie niet geloven blijven onder de toorn van God. Die Jezus Christus met een waar geloof omhelzen worden begiftigd met het eeuwige leven.

5. De schuld van het ongeloof ligt bij de mens. Het geloof in Jezus Christus is een genadige gave van God.

6. Dat God sommigen met het geloof begiftigt, anderen niet, komt voort uit Gods eeuwig besluit.

Dit is heel kort samengevat de inhoud van de eerste 6 artikelen van de Dordtse Leerregels. Je kunt de rest zelf doornemen en je eigen maken om de lijnen helder te hebben.

Wat hier wel duidelijk wordt is dat de verkiezing in de prediking de oproep tot geloof en bekering niet mag overvleugelen en krachteloos maken. En dat er hoop en verwachting is voor zondaren omdat God liefde is, en dat ze tot bekering kunnen komen mag niet alleen klinken, maar moet ook klinken. Het BEVEL van bekering en geloof moet zelfs klinken. We MOGEN God dus niet alleen zoeken, we MOETEN Hem zoeken. En als we het doen zal dat alleen te danken zijn aan het feit dat Hij ons zoekt!

Fijn dat je zegen hebt ontvangen via speciale avonden. Ondertussen ben je lid van je eigen kerkelijke gemeente. En het is belangrijk dat daar de gezonde prediking klinkt en dat je daar gevoed wordt vanuit het Woord van God. Daar mag je naar staan. Daar mag je om bidden.

Je stelt je vraag in een tijd dat een predikant die het beroep aangenomen heeft nog bevestigd moet worden. Ik zou je willen aanbevelen om rustig mee te maken hoe het allemaal gaan zal. Als je gelooft dat de gemeente van God is, en dat de predikant het beroep door God geleid heeft overwogen en aangenomen mag je hem niet bij voorbaat afwijzen. Zelfs als het heel wat vergt om je onder de prediking te stellen, wil dat niet zeggen dat je dan zomaar weg mag gaan. Misschien moet de gemeente en jijzelf toch wat leren. Misschien moet de dominee ook wat leren. Maar dat moeten we de tijd geven.

Probeer te luisteren als de christenen in Berea (Hand. 17) en onderzoek bij de Bijbel of hetgeen dat gepredikt wordt “alzo is”. En maak je je dan nog zorgen, maak het kenbaar. Aan de dominee. Aan de kerkenraad. En vooral: breng de dominee, de gemeente en jezelf in gebed voor God.

En dan? Laten we daar niet op vooruit lopen. Als we het bij de Heere zoeken, zal Hij met ons zijn. Zijn belofte is: “Ik zal u onderwijzen van de weg, dien gij gaan zult, Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn.” Ps. 32 : 8

God zegene jou, je gemeente en je nieuwe dominee.

Oldebroek, ds.  A. de Lange