Pinkstergemeenten

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Wat wordt er verstaan onder de Pinkstergemeenten? Zijn de evangelische bewegingen goed? Ik wil graag over stappen naar een Pinkstergemeente. Ik kerk nu in de Hersteld Hervormde Kerk.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Om een overzicht van de Pinksterbeweging te krijgen kun je kijken op Wikipedia. Daar vind je ook de kenmerken die bij de meeste Pinkstergemeenten voorkomen. Daar staan hele goede dingen bij, bijvoorbeeld dat je alleen gered wordt door Jezus Christus en dat de Bijbel absoluut gezag heeft.

Verschilpunten zijn bijvoorbeeld:

a. Veel aandacht voor de Heilige Geest, waarbij de doop met de Heilige Geest gezien wordt als het aanbreken van een nieuwe fase in het christenzijn. Veel aandacht is er ook voor het spreken in tongen.

b. Er is geen kinderdoop. Daardoor is er ook niet zo’n aandacht voor Gods verbondstrouw, waarvan de doop een teken is. Als je als volwassene je geloof belijdt, vindt de doop plaats door onderdompeling.

c. Er is veel nadruk op de keuze van de mens. In de refomatorische kerken is er meer aandacht voor dat Gód geloof en bekering werkt in de harten van de mensen. Zie bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels. Daar wordt gesproken over de wedergeboorte, die God zonder ons in ons werkt, door middel van de prediking van het Woord en de kracht van de Heilige Geest (Dl.III/IV, 12).

d. Verder kent men ook geen ambtsdragers, er is dan ook geen kerkenraad. Men spreekt van broeders.

e. Ook is er over het algemeen geen aandacht voor studie en theologische vorming.

f. Tenslotte, om niet meer te noemen: Er is veel  nadruk op gebedsgenezing.

Al met al zie je dat er heel wat verschillen zijn. Het is nu niet mogelijk om op al deze punten afzonderlijk in te gaan. Maar ik zou zeker niet zomaar overgaan naar een Pinkstergemeente. De Pinkstergemeenten in Nederland bestaan nu ongeveer een eeuw. Zij zijn een reactie op de kerk, omdat men vond dat daar te weinig nadruk was op het werk van de Heilige Geest. Maar in die reactie is men helaas weer doorgeschoten. Dat wil niet zeggen dat het in onze kerken allemaal zo volmaakt is. Maar wel is daar een luisteren naar het geheel van de Schrift en bevind je je in een traditie van zeker vijf eeuwen.
Hartelijke groeten .

Ds. W. G. Hulsman

Ds. W.G. Hulsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

evangelisch