Tai chi en yoga

Ds. A.S. van der Lugt / Geen reacties

Vraag

Ik heb het archief al doorgekeken, maar kon nog niets vinden wat op mijn vraag lijkt: Ik doe sinds enige maanden aan tai chi. Ik vind dat ik er veel baat bij heb. Mijn rugklachten zijn al danig afgenomen. Er zijn echter enkele familieleden die zeggen dat dat occult is en dat ik er niet goed aan doe deze cursus te blijven volgen. Naar mijn mening is er echter niets occults aan: een groep, bestaande uit ca. 15 mensen, doet onder begeleiding een aantal oefeningen om ervoor te zorgen dat het lichaam zich soepeler kan bewegen. Af en toe vertelt de begeleider iets over de culturele achtergronden van deze sport.

Ik zie er niets occults in en het ergert me ook een beetje dat familieleden (die zelf geen idee hebben wat het precies inhoudt) het zomaar als occult en zondig bestempelen. Ik snap het niet helemaal: het zijn alleen (ont)spanningsoefeningen! Graag zou ik een mening van een dominee of een andere deskundige hierover willen horen.

Antwoord

Is het voor een christen geestelijk gevaarlijk om aan tai chi te doen? Ik ken tai chi slechts oppervlakkig, maar ik denk dat vergelijking met yoga mogelijk is (en van yoga weet ik iets meer). Yoga is ontstaan in India als een levensbeschouwing. Er is sprake van een visie op de verhouding van god en mens, van geest en lichaam, van heil en onheil. Binnen dat kader is veel geleerd over de beheersing van spieren en ademhaling. In het Westen is yoga bekend geworden, meestal zonder de levensbeschouwelijke context. Alleen de techniek van lichaamsbeheersing wordt gebruikt, bijvoorbeeld om ontspanning te vinden en conditie te verbeteren.

Het hangt sterk van de cursusleider af of je als cursist de ruimte krijgt om je eigen levensbeschouwing te houden, dan wel die van de cursusleider over te nemen. Als je de levensbeschouwing van een ander niet opgedrongen krijgt en je beperkt tot de lichaamsoefeningen, is het zeer wel mogelijk om als christen dergelijke oefeningen te doen. Dat heeft ermee te maken dat het lichaam van christenen aan dezelfde wetten en patronen onderhevig is als dat van niet-christenen. De laatsten kunnen Gods schepping onderzoeken en patronen ontdekken die een bepaalde heilzame werking hebben, ongeacht de religieuze achtergrond van degene die ze toepast.

 Ik geloof niet dat je onbewust duivels wordt besmet als je met dergelijke oefeningen bezig bent. De beïnvloeding komt via contact met mensen en de invloed van hun denkbeelden. Het blijft zaak om daarop alert te blijven. En waar je ook maar enigszins voelt dat het de plaats van Christus in je leven gaat verdringen is er maar een advies: stop er mee. Als dat niet het geval is kun je met een goed geweten van dergelijke oefeningen gebruik maken.

Hartelijke groeten,
Ds. A. S. van der Lugt

Lees meer artikelen over:

yoga