Hobby, een verantwoorde tijdbesteding?

Ds. P. Koeman / Geen reacties

Vraag

Ik ben afgekeurd en zit al geruime tijd in de wao. Nu is mijn vraag, is het hebben van een hobby een verantwoorde tijdbesteding? Ik bedoel, ik kan zo intensief met een hobby bezig zijn, dat ik er uren aan kan besteden. Het betreft dan onderzoek van de natuur, het houden van dieren en planten. Op zich niets zondigs of zo. Maar wanneer is iets afgoderij? Onze tijd is toch Gods tijd en daarom deze vraag. Als ik met mijn hobby bezig ben moet ik daar steeds aan denken. Kan dit wel , is dit wel verantwoord? Heel graag een antwoord van een dominee.

Antwoord

Beste broeder,

Naar aanleiding van uw vraag en zorg het volgende: het hebben van een hobby is niet verkeerd. Integendeel. Het verrijkt je leven en biedt ruimte.Het wordt een ander verhaal wanneer een hobby dusdanig beslag op ons legt, dat er geen tijd meer overblijft voor andere zaken en taken. Zeker wel wanneer het zoeken van God en het bezig zijn met Zijn Woord er bij in gaan schieten.

Bekend is natuurlijk het gegeven dat alles wat zich in plaats van of naast God opstelt in ons leven, zonde is. U mag daarom eerlijk bij uzelf nagaan: staat mijn hobby mij in de weg naar God of niet. Hij wil op het gebed daar duidelijkheid over geven en de juiste weg wijzen. "Zie of er bij mij een schadelijke weg is en leidt mij op de eeuwige". Vergelijk tevens heel nuchter de tijd voor de hobby en de tijd om God te zoeken. Hoe verhoudt die zich tot elkaar? Dan geeft het antwoord tevens aan of we op de juiste wijze bezig zijn of grenzen moeten trekken. Eerst het Koninkrijk zoeken -prioriteit- levert zegen en ontspanning op.

Veel wijsheid en sterkte bij dit stukje zelfonderzoek.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

Tags in dit artikel:

vrijetijdsbesteding