Wat ga je dan doen in de hemel?

Ds. M. M. van Campen / Geen reacties

Vraag

Aan dominee Van Campen. Onlangs sprak de dominee uit onze gemeente over de hemel. Hij vertelde: "Veel mensen hopen dat ze in de hemel komen. Maar dan vraag ik weleens: En wat ga je dan doen in de hemel?" Dit prikkelde mij behoorlijk. Ik vraag mij zelf ook af: Waarom wil ik in de hemel komen? Natuurlijk, ik wil niet verloren gaan en dicht bij Hem leven. Maar, wat zou een christen echt moeten doen verlangen om naar de hemel te gaan? En, welke bijbelgedeeltes sluiten hierop aan?

Antwoord

Wat ga je in de hemel dan doen? Waarom wil je in de hemel komen?

1. De vraagsteller zoekt naar Bijbelgedeeltes. Dat is een goed uitgangspunt. Als het over de hemel gaat dan weet ik daar niet zo heel veel over te zeggen, maar drie dingen zijn volkomen zeker en dat weet ik nu al op grond van de Bijbel: A. Luk 23:43: Jezus zei tot de moordenaar aan het kruis: heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. B. 2 Kor. 5:8: wij hebben meer behagen uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen. C. Fil. 1:23: ik verlang om ontbonden te zijn en met Christus te zijn. Dus: het zal zijn een eeuwig bij Jezus, bij de Heere, bij Christus zijn! Dat is het hart van de hemel en Hij is het stralende middelpunt: De Zoon van God, het lam van God. Dat is het heerlijkste, daar zien wij Jezus daar zingen wij Hem ter eer en daar zijn we bij Hem.

2. 1 Thess. 4:17 zegt: “Zo zullen wij altijd bij de Heere zijn”: altijd bij de Bruidegom die mij met Zijn liefde zocht en met Zijn bloed kocht. Geen enkele bruid vindt het vervelend om voor altijd bij haar geliefde te zijn. De kerkvader Augustinus zegt: daar mogen we Hem aanschouwen en eeuwig van Hem genieten. Hem die de Bron van liefde is. De aller-innigste liefde die er op aarde bestaat: tussen man en vrouw of ouders en kinderen is maar een bekertje liefde in vergelijking met de drie-ene God die de Bron van liefde is.

3. Ontroerend is ook dat Christus over de hemel spreekt in Johannes 14:2 als een Vaderhuis. Geen weeshuis of bejaardentehuis, ziekenhuis of verpleeghuis: dat roept geen blijde gevoelens op. Maar een thuis, een vaderhuis, zoals het ouderlijk huis je veilige en liefdevolle thuis is. Wat een teer beeld. Straks mag de ware Christusgelovige Thuis komen na tientallen jaren onderweg te zijn geweest hier op aarde. Eindelijk thuis! Eeuwig bij de goedertieren Vader, de machtige Verlosser en de tere Trooster, die met de zakdoek van Zijn liefde alle tranen van de ogen zal afwissen. Vader, Zoon en Heilige Geest. En bovendien samen met de engelen en de grote schare van verlosten die allemaal door hetzelfde kostbare bloed van Jezus zijn gereinigd en gered. Allen die zich aan het kruis van Golgotha hebben vastgeklemd. Samen met hen in de vreugde van de Heere in te mogen gaan. Wat zal dat zalig zijn. Nooit meer tranen nooit meer pijn, want wij zullen met Hem leven in zijn nabijheid voor altijd! In de witte feestgewaden en zij begonnen vrolijk te zijn, zie Lukas 15:24 waar in de gelijkenis van de verloren zoon ook sprake is van het Vaderhuis met muziek en dans!

4. Wat zullen we daar doen? Hetzelfde als hier op aarde. De godsdienst van de hemel is niet wezenlijk anders dan de godsdienst hier op aarde. Daar is geen wezenlijk verschil, alleen een gradueel verschil. Daar zal het heerlijker, rijker, grootser, voller, meer, mooier zijn. Ik bedoel dit: we dienen hier op aarde dezelfde Heere als we in de hemel straks mogen dienen. Verschil is dat het hier in oprechtheid is en daar in volmaaktheid zal zijn. We zullen niet alleen straks voor Zijn troon Hem loven maar ook al hier beneden leren loven. Het is hetzelfde zingen, alleen hier nog gebrekkig en soms val je hier stil, klinkt er een dissonant, maar daar zal het eeuwig loflied schallen.

Nu al mogen we Hem kennen, maar ten dele, straks ten volle. Nu al roep ik soms uit: Heere Jezus, U bent de schoonste van alle mensenkinderen, alles aan U is gans begeerlijk. Straks zal dat in de hemel tot volle ontplooiing komen. Het gaat om dezelfde Heiland. Nu al zijn liefde te mogen ervaringen, smaken, en straks diezelfde liefde maar dan in een volle beek die elk in liefde dronken maakt. Nu al mogen we de rijkdom van zijn genade proeven, maar straks de heerlijkheid van zijn genade. Nu al een klein beginsel van heiligheid, straks volmaakte heiligheid en dat is de heerlijkheid. Nu al de verkwikking en straks de verrukking. Nu de vrede en vreugde, straks zal de blijdschap ten hoogste toppunt stijgen.

5. Vrees of verlangen naar de hemel? Waar het geloof in Christus is en de liefde tot Hem in het hart is uitgestort, daar gaat het ook in de beste momenten van je geloof trekken naar Hem zélf. Je hebt de heilige Geest ontvangen en door die Geest ga je zoeken en bedenken de dingen die boven zijn, waar Christus is, Kolosse 3:1v. Hoe meer de Geest in je kan werken, des te meer hemelverlangen komt er.
Verder: de evangelist D. L. Moody zei eens eerlijk: “Toen ik pas bekeerd was, wist ik naar de hemel te gaan, maar mijn hart trok nog niet zo naar de hemel. Het leek mij ver en liet me koud. Toen stierf er een vriend en die ging naar de hemel en nu kwam ook voor mij de hemel iets meer nabij, want ik had nu een vriend daar. Niet lang daarna stierf mijn vrome moeder en nu werd de hemel mij nog liever, nu daar ook een familielid van me was. Toen stierf mijn eigen jongen, en nu kwam de hemel nog dichterbij, want mijn eigen vlees en bloed was daar! Mijn zoontje bracht de hemel nabij mij als vader.”

6. Ben je bereid voor de hemel? De hemel is een toebereide plaats voor een toebereid volk. Ben je toebereid? Antwoord dan eerlijk op de volgende vragen: Het eerste is: Geloof je in de Heere Jezus als je Heiland en Koning? Geloof in Hem is de sleutel die de deur naar de hemel voor  je opent. Dat is je plaatsbereiding begonnen. Ook het zwakke geloof brengt binnen! Het tweede  is: Heb je de Heere en Zijn volk lief? Zo ja, dan zit er vooruitgang in je voorbereiding. Het derde is: Haat je de zonde en hunker je naar de heerlijkheid? Dan rijp je voor de hemel. Het vierde is: Is Jezus je alles? Dan ben je bijna klaar voor de hemel  spoedig zullen de paarlen poorten openzwaaien en je binnen laten.

7. Boekentips: A. Zullen wij elkaar in de hemel herkennen? J. C. Ryle e.a. B. Ziet de Bruidegom komt!, ds. D. J. Budding e.a. (met daarin een bijdrage van mijzelf over de hemel).

Ds. M. M. van Campen,
Rotterdam

Tags in dit artikel:

hemel