De pil vanwege hormonale schommelingen

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb sinds mijn zwangerschap extreem veel last van hormonale schommelingen. De laatste tijd is dit zeer toegenomen waardoor ik wekelijks bloed bij mijn afscheiding heb. De arts kan geen rare dingen ontdekken en zegt dat het te maken kan hebben met spanningen die ik de laatste jaren nogal gehad heb (geboorte, overlijden, e.d.).

Er is nu geadviseerd om de pil eens uit te gaan proberen voor wat stabiliteit en rust in mijn lichaam. Hoe staat u tegenover pilgebruik hiervoor en is de pil wel goed voor je? Graag zou ik hierover wat meer weten omdat het lichamelijk best zwaar is om zo vaak bloed/ongesteldheid te hebben.

Antwoord

Hormonale schommelingen is een breed begrip. Bedoel je er met name het onregelmatig vloeien mee? Wanneer het daar om gaat: ik weet niet precies wat er allemaal bekeken is, maar wanneer er medisch uitgebreid en correct naar gekeken is (door een gynaecoloog?) dan kan spanning, bij uitsluiting van andere oorzaken, een oorzaak zijn. De pil is soms een oplossing om rust te brengen. Maar tussentijds bloedverlies is soms ook een bijwerking van de pil. Het valt te overwegen, maar je hebt geen garantie.

Wat de pil in het algemeen betreft: het is een veilig middel, goed geschikt voor anticonceptie en heftige menstruatiepijn. De pil is veilig, tenzij er contro-indicaties zijn, bijvoorbeeld veel trombose in de familie. Honderdduizenden vrouwen, zo niet meer dan een miljoen, slikken in Nederland de pil en voelen zich er in het algemeen uitstekend bij.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

de pil