Twijfel over eigen bekering

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Voor een Ger. Gem.-beantwoorder. Ik meende zelf duidelijk de openbaring van Christus te kennen; ik meende de vereniging met Hem en de gemeenschap met God te ervaren. Ik weet van overtuiging(en) van zonden en in het eerste begin was er een grote smart. Maar toch weet ik niet zo goed van (arme) zondaar worden voor God. Bij ogenblikken was ook daar het eisend recht; betaal hetgeen gij schuldig zijt... Maar dat ging weer over.

Het lijkt wel of ik door (of door middel van) aanvechtingen gekomen ben tot Christus. Het licht ging in mijn (verdorven) hart op toen ik in een prediking Christus hoorde voorstellen. Kan dat wel: Christuskennis zonder dat je echt duidelijk weet dat je zondaar voor God bent geworden (er waren wel overtuigingen van mijn zonde)?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wanneer weet je dat je door iemand uit het drijfzand verlost moet worden? Als je beseft dat je er midden in zit en je er niet op eigen kracht uit kunt komen! Moet je eerst wachten tot je wat dieper wegzakt? Moet je eerst wachten tot je advies krijgt van een gecertificeerd lid van de EHBO (Ger. Gem.)? Nee, dat zou dwaas zijn.

Wanneer wil Christus omzien naar hulpbehoevende mensen (en Zichzelf openbaren) die tot Hem roepen? Als ze eerst alle onwaardigheid hebben doorleeft? (hoeveel is dat eigenlijk?) Of als ze in ware boetvaardigheid zijn gaan inzien dat ze zonder Christus verloren liggen en God nooit meer de eer kunnen geven waartoe Hij ze geschapen heeft en dat ze onmachtig en onwillig zijn en alles alleen BUITEN zichzelf zijn gaan verwachten? Dat laatste toch!

Maar je zegt: ik weet niet duidelijk of ik voor God zondaar ben geworden (...en misschien bedrieg ik mijzelf wel). Vertel dat Jezus Christus maar: dat je niet precies weet of je een zondaar voor God de Vader geworden bent, dat je misschien wat verward bent of onzeker, dat je niet altijd de preken naast je eigen leven kunt leggen, dat je eerst overtuigingen had en later haast niets meer, dat mensen in de Ger. Gem. anders bekeerd lijken te worden dan in sommige andere kerken of landen, enz. Leg dat allemaal maar aan Christus' voeten, in het besef dat Hij machtig en (zo onbegrijpelijk) GEWILLIG is om lege zondaren door Zijn Geest te vernieuwen en te verlichten. Blijf dan daar maar aan Zijn voeten liggen! Hij is getrouw en zal naar je omzien! En door Hem te kennen, ga je steeds meer Zijn Vader kennen en je eigen dwaasheid en zondigheid. Daar raak je nooit uitgeleerd en blijft er uiteindelijk alleen liefde en verwondering over: dat zo'n grote Heilige God naar zulke lage mensen wil omzien en zelfs Zijn eigen Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft (al is en lijkt het nog zo gebrekkig) niet verderve maar het eeuwige leven hebbe!

Ir. R. H. Warnaar (voormalig evangelist Zuid-Amerika)

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid