In de preek de Heere zien

Ds. H. D. Rietveld / Geen reacties

Vraag

Ik hoorde zondag een preek over Simeon die de Heere zag. In de preek mocht ik de Heere ook zien. Is dat dan, hoe klein misschien nog, ook kennis van Hem? Is dat Christuskennis?

Antwoord

Voor een goed antwoord op deze vraag zou het beter zijn in een persoonlijk gesprek te antwoorden. Dan is er eerst nog dieper dóór te vragen over de “geestelijke stand van zaken” bij iemand voordat hij/zij een meer op zijn/haar situatie toegesneden antwoord kan krijgen en zo verder kan worden geholpen. Maar deze rubriek is tot lering voor “algemeen gebruik” bedoeld en daarom probeer ik een zo goed mogelijk en ook zo kort mogelijk antwoord te geven op de gestelde vraag.

Als ik deze vraag op me in laat werken is het iemand die op zoek is naar de zekerheid of hij/zij wel van persoonlijke verlossing door Christus weet. Tijdens de preek over Simeon met het Kind in zijn armen kwam er iets van een geloofsblik op de Zaligmaker. Is dat nu een echt zicht op de Heere Jezus geweest? Laat ik vooraf ook zeggen dat het de ervaring van alle predikanten is dat ze van vrucht, van geestelijke uitwerking van hun prediking vooral horen van mensen die er in hun hart en gedachtewereld al mee bezig zijn en die niet alleen maar ’s zondags uit gewoonte “onder het Woord verkeren”. Natuurlijk wil de Heere juist in de kerkdienst Zijn zegen geven, want het is “de werkvloer van de Heilige Geest”. Iemand kan immers ook plotseling worden getroffen door dat Woord. Maar ik bedoel nu diegenen die er begerig naar zijn om al meer geestelijke kennis te krijgen van Gods verlossing juist ook voor henzelf.

Ik zou zeggen: wanneer je biddend naar de kerk komt, wanneer het je echt om die verlossing door het offer van Christus te doen is Die alleen voor al jouw zonden heeft betaald, dan mag je ook geloven dat de Heere via de verkondiging van Zijn Woord antwoord geeft op je vragen en zoeken. Ik las ooit eens de mooie uitspraak dat op het moment dat Simeon door de Heilige Geest de betekenis mocht zien van de Heere Jezus in zijn armen, het eigenlijk zo was dat de Heere Jezus hém in Zijn armen had. Met andere woorden: alle geestelijke trekking gaat van Christus uit! Wanneer ik besef van mijn zonden heb voor God (hoe gering aanvankelijk ook maar) en wanneer ik het met de Heere eens ben dat die alleen door het offer van Zijn Zoon verzoend kunnen worden (want ik weet absoluut zeker dat er geen andere Zaligmaker is), dan leer ik dat door de Heilige Geest. Dan is dat niet alleen maar een puur verstandelijke kennis, want het leeft in mijn hart. Dan bid ik ook steeds of het echt mag zijn met Ps. 139: Heere, Gij doorgrondt en kent mij. En dan mag ik met die kennis van zonden en met die instemming met Gods waarheid Christus zien, Die mij in de Woordverkondiging aangeboden wordt. Dan springt er a.h.w. een Geestelijke vonk van liefde over van de Heere Jezus in mijn hart en andersom. Dan is dat zien van Christus al een geloofsbetrokkenheid op Hem. Dat is al een zaligmakend zien.

Maar die Geestelijke kennis zal ook nog worden verdiept en vaak ook nog worden aangevochten (bijv. Was het wel een echt zien en geen inbeelding? Moet ik niet meer zondekennis hebben? Mijn gevoel is sinds die zondag weg en hoe moet het nu? Ik val mezelf nog zo tegen in een heilig leven voor God). Al dit soort vragen blijven steken in het menselijke voelen en denken. Ik zou zeggen: onderstreep het maar goed in je Bijbeltje dat je die tekst naar je toe hebt gekregen. Maar er zijn er nog zoveel meer. Een waar christen leeft niet bij één tekst, maar met het hele Woord van God. En blijf je dan ook biddend vasthouden aan dat Woord. Dan is er in de prediking en je eigen Bijbellezen bijna altijd wel iets dat voor jou bestemd is: grotere stukken brood of kleinere kruimels. Daardoor komt geestelijke groei en kennis van Gods genade. Dan word je in jezelf steeds kleiner en de Gods genade in Christus en Gods geduld steeds groter. Laat het maar niet van één moment afhangen. De Heere leidt Zijn ware gelovigen hun leven lang! Opwassen in de genade en de kennis van de Heere Jezus noemt Petrus dat in 2 Petr.3:18. Zie ook Paulus in Ef.4:15.

Ds. H. D. Rietveld

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid