Verplicht jongen van dezelfde kerk zoeken

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Sinds twee maanden ken ik een hele lieve jongen. Thuis zou ik heel graag over hem willen vertellen, maar ik durf dit niet. Ik weet dat dan haast gelijk dat de vraag zal komen van welke kerk hij is. Ik ben Gereformeerde Gemeenten en hij is Christelijk Gereformeerd. Van mijn ouders moet ik een jongen zoeken die van dezelfde kerk is. Ik weet dat er tussen deze twee kerken verschillen zijn, maar daar kan je toch over praten en een oplossing zoeken?

Mijn moeder is op dit moment door familieomstandigheden erg gespannen.. Ik ben bang dat het, als ik dit vertel, alleen maar erger wordt. Maar moet ik dan mijn geluk hierdoor laten verdoezelen? Ik weet ook niet of ik altijd bij de Ger. Gem. kan/wil blijven. In mijn vorige relatie is er veel gebeurd op gebied van geloof, waardoor ik heel anders tegen dingen aan ben gaan kijken. Wat moet ik nu doen? Het gewoon tegen mijn ouders zeggen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagster,

Om je vraag concreet te kunnen beantwoorden, zou ik een paar dingen moeten weten. O.a. hoe oud jij bent en ook welke familieomstandigheden je moeder zo gespannen maken. Het maakt m.i. wel verschil of jij 15 bent of 20. Er komt immers een moment waarop jouw ouders je de ruimte moeten geven om zelfstandig keuzes te maken. Daarbij mogen ze wel adviseren, ook wel zeggen wat ze liever willen of niet willen en ook waarom dat zo is. En dat ouders dan meestal graag zien dat hun kind een vriend(in) kiest uit de eigen kerk, daar heb ik ook alle begrip voor. Maar het belangrijkste is: is die jongen een jongen die de Heere vreest en met jou de Heere wil dienen.

En wat de familieomstandigheden betreft, wanneer dat een situatie is voor een week bijv, dan kan ik me goed indenken dat je in die week zoveel mogelijk problemen vermijdt. Maar wanneer het een situatie is die veel langer duurt, dan kun je niet voortdurend verstoppertje blijven spelen. M.a.w.: je moet naar mijn gedachte zo veel mogelijk open en eerlijk zijn in deze dingen.

Tenslotte, wat de verhouding CGK-GG betreft, inderdaad zijn er verschillen, soms grote verschillen. Maar het kan ook zijn dat beide gemeente plaatselijk heel dicht naast elkaar staan. Belangrijk is dat jij en je vriend daarin de weg zoeken die de Heere wijst en dat jullie je niet laten leiden door ongegronde vooroordelen of opvattingen die niet Schriftuurlijk zijn.

Ik wens jullie veel sterkte en wijsheid,
Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)