Minder goed gevoel over zwager

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Sinds enkele maanden heb ik verkering met een leuk meisje. Alleen bij de tweede verjaardag in haar familie kwam ik ook een van haar broers tegen. Vanaf het eerste moment had ik wat tegen hem. Op zich is het best wel een leuke jongen, maar hij staat mij op een of andere manier echt tegen. Vanaf dat moment ben ik misschien ook wat anders naar de verhalen over hem gaan luisteren, daardoor kreeg ik steeds meer een minder goed gevoel over hem. Ze zijn gewoon niet logisch en klinken alsof er meer geweest is tussen broer en zus dan zou horen. Ik vind het alleen moeilijk om haar hierop aan te spreken. Ik heb een hele tijd dit gevoel buiten de relatie kunnen houden, maar nu de verjaardagsdatum van haar broer nadert, wordt dit steeds moeilijker en gaat dit onze relatie te veel beïnvloeden.

Het is in haar familie namelijk de gewoonte om naar alle verjaardagen te gaan en daar zag/zie ik erg tegen op. Misschien ben ik veel te gefixeerd om te willen trouwen met een maagd en overstemt deze “wens” alles. In mijn denken ben ik ook wel erg “star” en “zwart-wit”.

Afgelopen zaterdag hoorde ik een verhaal van een neefje aan waarbij de diagnose PDD-NOS was vastgesteld. Ik ben zelf ook wel eens op zoek gegaan naar algemene informatie over “autisme”, maar het  verhaal over het neefje was voor mij heel herkenbaar. Het vervelende is eigenlijk dat ik niet eens zeker weet of mijn vermoeden juist is. Toch word ik er heel onzeker van en blokkeert dit mijn relatie. Kunt u een advies geven hoe nu verder? Onze relatie hebben we nu even stil gezet in de hoop op een snel antwoord.

Antwoord

Beste jongen,

Of je gedachten met je op de loop gaan kan ik niet beoordelen, maar ik zie de verbanden niet die jij lijkt te suggereren. Ik lees meerdere dingen die voor jou misschien bij elkaar horen, maar voor mij hoeft er geen verband tussen te bestaan. Lees maar met mij mee en zie of je er zelf méér inlegt door je fantasie:

1. Je hebt een leuk meisje leren kennen en je bent verliefd. Dat meisje heeft een broer die jij niet sympathiek vindt en men komt in haar familie frequent bij elkaar om verjaardagen te vieren.

2. Jij vermoedt dat er meer is (geweest) tussen broer en zus dan zou horen. Wat insinueer je? Ja, het zal moeilijk zijn om haar te vragen of er zich tussen hen onoorbare dingen hebben afgespeeld. Wil je het wéten, dan zul je het toch moeten vragen: alleen zij kan daar een antwoord op geven, nietwaar?

3. Je wilt trouwen met een meisje dat maagd is. Prima wens, zou ik zeggen.

4. Je bent star en zwart-wit in je denken. Oké, goed dat je dat van jezelf herkent en érkent.

5. Je hoorde een verhaal van een neefje met PDD-NOS (een neefje; van wie, jouw familie? Met andere woorden: kan er iets van erfelijkheid bij zijn?).

6. Je hebt wel eens informatie gezocht over autisme (denk je dat je zelf autistisch bent?).

Mijn advies is: ga praten met je meisje. Vraag haar wat je weten wilt over haarzelf, over haar broer, over hun samen. Pas als je wéét, kun je verder nadenken over wat je wílt. Bedenk daarbij dat je met háár verkering hebt en met háár wil je, neem ik dan maar aan, verder. Die broer kun je desnoods negeren... al gaat het wel om háár broer en is háár familie nogal hecht. Ieder jaar zullen er te vieren dagen komen, die de nodige conflicten kunnen geven!

Wat bedoel je tenslotte met “je relatie heb je nu even stilgezet?” Jullie zullen beiden na moeten denken of het wel verstandig is deze relatie voort te zetten. Liefde kan veel overwinnen, maar voorwaarde daarvoor is éérlijkheid en ópenheid naar elkaar!

Sterkte ermee, laat nog maar eens van je horen.

Gode bevolen,
Marijke Rots