Ontmoediging of bemoediging

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

In Johannes 6 staat: "Al wat Mij de Vader geeft zal tot Mij komen en die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen". Dit moet, denk ik, een troostleer zijn. Ik hoorde eens een dominee van de Gereformeerde Gemeenten zeggen: als het u ontmoedigt is het van de duivel en niet van de Heere want Hij wil u alleen maar bemoedigen. Dit heeft me zo verblijd.

Maar hoe komt het dan dat deze tekst zo vaak wordt gepreekt als blokkade? Dus dat de tekst niet opent, maar toesluit. Hoe kan dit? Waarin ligt dan de oorzaak, reden? Ik kom hier door zelf te denken niet uit. Weet een predikant in de Ger. Gem. dit?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In Johannes 6 zijn deze woorden een troost voor de Heere Jezus. De mensen verlaten Hem, ze willen alleen van de broden eten. Jezus zegt zelfs tegen die Joden die Hem niet aannemen: Mijn Vader geeft u dit levende brood uit de hemel. Zo is het een troost voor Christus dat zijn werk niet tevergeefs zal zijn. Je kunt deze woorden uitknijpen en zeggen: ja maar, alleen de uitverkorenen zullen tot Jezus komen. Dat zal dogmatisch wel waar zijn, maar zo werkt Christus daar niet mee.

Voor ons mag gelden dat als je tot Jezus komt, dat een bewijs is van het feit dat je bij de gegevenen van de Vader behoort. Zo zegt Spurgeon: Als jij Hem liefhebt, is dat het beste bewijs ervan dat Hij jou liefheeft. Zo noemt Calvijn de kennis van Christus de spiegel van onze verkiezing. Spurgeon heeft trouwens een schitterende preek over deze tekst uit Johannes 6. Probeer die te vinden en te lezen, dan zie hoe hoe megabemoedigend dit woord is voor een arme zondaar. De Heere zegene je onderzoek en versterke je geloof.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant