Overspelige man wil niet scheiden

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag weten wat bijbels gezien overspel is. Mijn man heeft gevoel voor een collega gekregen en met haar gezoend. Daarna heeft hij het mij verteld en volgde een periode waarin hij loog en bedroog omdat hij haar niet uit zijn hoofd kon zetten. Op wat geheime afspraakjes, briefjes en mailtjes etc. na, is er (volgens zijn zeggen) niets meer gebeurd dan zoenen.

Na die periode ging het dermate slecht met ons huwelijk dat mijn man besloot om (in eerste instantie tijdelijk) bij me weg te gaan. Later heeft hij toegegeven dat het mede was omdat hij met zijn collega verder wilde, maar zij wilde dat niet. Nu wil ik scheiden en mijn man niet. Heb ik daar een bijbelse reden voor? Oftewel, heeft mijn man overspel gedaan door te zoenen en gevoel te hebben voor een andere vrouw?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bijbels gezien is overspel in formele zin: buiten je eigen huwelijksrelatie om seksuele omgang met iemand anders hebben. In die zin heeft uw man geen overspel gedaan. De ‘ouden’ en de joden in Jezus’ dagen gingen op die formele manier met overspel om.

Maar daar zijn we niet meer klaar. Want de Heere Jezus zegt: “maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aanziet, om haar te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan” (Mat. 5 : 28). Dus al datgene waarin echtgenoten afwijken van de hartelijke liefde en trouw ten opzichte van elkaar valt onder overspel. Dan gaat uw man niet vrijuit. Maar wie van de getrouwden gaat er nog wel vrijuit? Wij zijn allen schuldig.

Er is nog een woord dat aandacht moet hebben. De Heere Jezus zegt ook: “Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt door ook overspel (Mat. 19:9). Hoererij wordt hier door de Heere Jezus genoemd als een wettige reden om je echtgenoot de scheidbrief te geven. Hoererij is hier ook weer: seksuele omgang met iemand anders dan de eigen echtgenoot hebben.

Nu uw situatie. U hebt een hele geschiedenis vanwege de affaire die uw man gehad heeft achter de rug. Wat moet dat u bezeerd hebben. Gekwetst hebben in uw eigenwaarde. Wat moet u zich gepasseerd en vernederd hebben gevoeld. En dat zal niet voorbij zijn. Er is bij u kennelijk zoveel kapot dat u nu over scheiden denkt en spreekt. Maar u vraagt zich af: mag dat wel? Heb ik er een Bijbelse grond voor?

Als je de zaak formeel opneemt heb je Bijbels gezien denkelijk wel een grond voor echtscheiding. Maar ik zal u eerlijk zeggen dat ik u toch niet adviseer om het te doen.

Dat heeft er alles mee te maken dat ik in de Bijbel een andere weg gewezen zie. Die van de hartelijke trouw en liefde van echtgenoten t.o.v. elkaar “in voor- en tegenspoed, in goede en kwade dagen.” De roeping is er om elkaar vast te houden. Om met elkaar om te gaan in vergevingsgezindheid. We hebben daarin het voorbeeld van God die naar ons toe ons telkens weer terugneemt, in de weg van vergeving, terwijl wij Hem steeds weer ontrouw zijn. En Hij wil ons in Christus niet alleen over die vergeving laten horen, maar ze ons ook laten ondervinden.

Het is een gevaar om in uw situatie enkel uw man aan te wijzen als de zondaar en de schuldige. Hij is inderdaad schuldig. Maar Bijbels gezien leren we dat we als mensen in ons zondaar zijn allemaal naast elkaar staan. “Wie van u zonder zonde is...” (Joh. 7) Ook u hebt uw zonden. Andere dan uw man. Maar daarom zijn ze er nog wel. Wat zou het een zegen voor u zijn, als u zelf bij de Heere mag komen met uw zonden en tekorten. En als u dan van Zijn kant mag ondervinden dat Zijn tere en vergevende liefde in Christus er voor u is. En als u van daaruit uw man ook op die manier tegemoet mag treden. (Verdragende elkander, en vergevende de een de ander, zo iemand tegen iemand enige klacht heeft; gelijkerwijs als Christus u vergeven heeft, doet ook gij alzo, Kol. 3:13.)

Ik besef dat dit menselijk gezien wellicht onmogelijk lijkt te zijn. Maar wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God. Gods genade kan zoveel in ons leven veranderen en vernieuwen. Als Gods Geest bij ons gaat werken kennen we onszelf niet terug!

Ondertussen is het mogelijk, dat al geeft uw man aan niet te willen scheiden, hij toch niet echt voor u wil kiezen en ruimte wil blijven geven aan het leven met gevoelens voor een ander. Is dat het scenario, dan moet u een ultimatum stellen: of voor u kiezen, en de ander (ook innerlijk) loslaten, of er moet een scheiding volgen. Zijn in overspel blijven leven is dan hetgeen dat de breuk definitief maakt.

Maar het is ook mogelijk, dat hij bewust ervoor kiest met u verder te gaan, en dat hij wil strijden tegen het ruimte geven aan gevoelens voor een ander. Dan is er goede hoop.

Hoe dan ook, ik raad u aan samen huwelijkstherapie te gaan volgen bij een vertrouwde christelijke instantie als Eleos of op zijn minst contact op te nemen met uw predikant of wijkouderling. Het redden van ons huwelijk is alle inspanning en moeite waard! Scheiden lijkt soms wel een oplossing, maar de ellende van het verkeerde huwelijk moet al heel erg zijn wil het gescheiden leven beter kunnen wezen. En als dan toch zou blijken dat uw huwelijk niet te redden is, dan hebt u niet het verwijt, dat u er niet alles aan gedaan hebt om toch een weg te vinden.

Heel veel sterkte en wijsheid van de Heere toegewenst in een moeilijke tijd van uw leven!

Oldebroek, ds. A. de Lange

Ds. A. de Lange

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

overspel