Kunt u me raad geven? Ik ben getrouwd en het eerste jaar hebben we een rottijd g...

drs. J. H. Kreijkes-van Esch / Geen reacties

Vraag

Kunt u me raad geven? Ik ben getrouwd en het eerste jaar hebben we een rottijd gehad waarbij mijn man me sloeg. Nu doet hij het niet meer gelukkig. Toch ben ik door het slaan negatief over mezelf gaan denken. Vaak als we ergens zijn denk ik: mijn man kijkt naar die andere vrouw. Hij zal haar wel veel leuker dan mij vinden. Ik vind dit heel vervelend dat ik dat dan denk, want dan is meteen de sfeer verpest. Ik zit dan niet meer op mijn gemak. Ik heb het er wel eens met mijn man over gehad, maar hij zegt dan: doe niet zo stom, ik hou van jou en niet van die andere vrouwen. Hoe kan ik toch met dit wantrouwen omgaan? Help me a.u.b.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je gebrek aan zelfvertrouwen is ontstaan door de manier waarop je man met je omging/omgaat. Slaan is absoluut onaanvaardbaar binnen een huwelijk. Gelukkig gebeurt dit nu niet meer, maar ik kan niet uit je vraag afleiden dat je nu gelukkig bent in je huwelijk. Hoe is de basishouding van je man ten opzichte van jou? Is het slaan in het verleden de enige oorzaak waardoor je negatief over jezelf denkt?

Ook kan ik niet uit je vraag afleiden of je man zich enigszins schuldig voelt over zijn gedrag. Als jij bang bent dat hij naar andere vrouwen kijkt, lijkt hij niet de oorzaak voor die angst bij zichzelf te zoeken. Hij schuift jou daarentegen de schuld in je schoenen, door te zeggen: “Doe niet zo stom.” Daarmee krijgt jouw zelfvertrouwen opnieuw een deuk, jij doet immers ‘stom’, volgens hem.

Het lijkt me het overwegen waard om samen in huwelijkstherapie te gaan. Wellicht dat dan ook de oorzaken aan het licht komen, die aan het gedrag van je man ten grondslag liggen.

Veel sterkte!

Groeten,
Jeannette Kreijkes

drs. J. H. Kreijkes-van Esch

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Functie: Docent Klassieke Talen, Waerdenborch in Holten/Goor.

Tags in dit artikel:

psychologie