Godsbeeld en beeld van je eigen vader

Ds. A.A. Egas / Geen reacties

21-10-2008, 00:00

Vraag

In hoeverre heeft je Godsbeeld te maken met het beeld van je eigen vader en in hoeverre is dit blijvend of kan de Heilige Geest dit ook veranderen? Zelf heb ik in emotioneel opzicht een afwezige vader gehad. Ik ervaar ook in het geloof God als de afwezige. Of als ik het meer probeer uit te leggen: ik voel en denk steeds dat HIJ me niet ziet. In hoeverre komt dit doordat mijn vader mij nooit ziet/zag?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Waarde vriend(in),

Het is een wezenlijke en begrijpelijke vraag die je stelt. Wanneer in de Bijbel over de Heere als Vader wordt gesproken, dan roept de Vadernaam direct associaties op met onze eigen vader. Immers hij bepaalt voor een groot gedeelte de invulling van ons begrip “vader”. Vandaar ook dat vaders zo’n grote taak en roeping hebben om een vader te zijn naar de norm van Gods Woord. Echter, je kunt dat ook lezen in de Catechismus bij de uitleg van het 5e gebod, dat wij vaders zondaren zijn en nogal wat gebreken hebben. Je hebt dat zelf wel heel pijnlijk aan den lijve ondervonden. De Heere weet dat ook. Hij weet ook dat onze vaders mensen zijn met veel fouten en tekortkomingen. Je merkt dat heel in goed in het volgende woord van de Heere Jezus: En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven? Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven? Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden? (Lukas 11:11-13). In deze woorden laat de Heere Jezus duidelijk zien dat er een oneindig groot onderscheid is tussen een aardse vader en de hemelse Vader. Hoeveel temeer... 

Dat deze ervaring met je vader je Godsbeeld beïnvloedt is reëel. Maar je moet je er voor openstellen, op grond van Gods Woord, dat dit niet terecht is. Je moet leren zien, dat dit komt door de gebrokenheid in deze wereld. Daarom is het erkennen ervan een weg van herstel. Vertel het maar tegen de Heere, dat je het zo moeilijk vindt het rechte zicht op de Heere te hebben. Dat het beeld dat je van de Heere hebt zo negatief wordt beïnvloedt door de ervaringen met je eigen vader. De Heilige Geest wil je daarbij helpen, om tegen dit verkeerde beeld van God te strijden. Want Hij is niet de afwezige, ook al hebben Gods kinderen tijden dat ze zich afvragen: Heere, waar bent U. Je kunt dat lezen in heel wat Psalmen. Dat ze te maken hebben met tegenspoeden of vijanden en daarin Gods nabijheid missen. Maar dat is niet omdat de Heere afwezig is, maar omdat Hij het nodig acht om Zich een ogenblik verborgen te houden. Dat kan zijn omdat er zonden tussenliggen of om Zijn kinderen te oefenen op Hem te vertrouwen, terwijl ze Zijn nabijheid niet ervaren. Denk aan de woorden van Jesaja 50:10: “Wie is er onder ulieden, die den HEERE vreest, die naar de stem Zijns Knechts hoort? Als hij in de duisternissen wandelt, en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des HEEREN, en steune op zijn God.”

De Heere ziet je wel! Telkens weer wordt dat in de Heilige Schrift benadrukt. Laat ik een paar voorbeelden ter bemoediging geven: De Heere Jezus zag Levi in het tolhuis zitten en riep hem. De Heere zag de schare en werd met innerlijke ontferming bewogen. Heel treffend vind ik de geschiedenis van de achttien jaar gebonden vrouw. Daar zit ze, heel bescheiden achter in de synagoge. Niemand ziet haar, maar wat lezen we: “En Jezus haar ziende”. Telkens gaat Zijn ontfermend oog door de wereld en ziet en aanschouwt Hij de smart en eenzaamheid van mensen, opdat ze hun nood in Zijn hand leggen. Lees Psalm 10 vers 14.

God is niet de afwezige, maar Hij is nabij het hart, dat schreiend tot Hem vlucht. Kijk naar buiten, als het bewolkt is, weet je toch dat achter de wolken de zon schijnt. Zo is het ook met de Heere, al bemerken wij niet altijd Zijn nabijheid en kunnen wolken het zicht op Hem belemmeren, Hij is en blijft de Zon der gerechtigheid, Die schijnen wil in duistere harten. Moge dit woord je bemoedigen temidden van je aanvechtingen: ziet God mij wel?

Met hartelijke groet en Gode bevolen,
Ds. A. A. Egas

Ds. A.A. Egas

Ds. A.A. Egas

  • Geboortedatum:
    30-05-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Damwoude
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Godsbeeld
Geen reacties

Terug in de tijd

Doordat ik makkelijk praat en open contact leg trek ik veel mensen aan die gelijk vriendschappen willen opbouwen. Ik vind het lastig daarin mijn grenzen aan te geven. Hoe zeg ik tegen mensen dat ik ze...
Geen reacties
21-10-2020
W. J. Ouweneel getuigt dat de aarde bij de schepping plat was en dat er toen een uitspansel (koepel van metalen, e.d.) over de aarde gespannen was in de vorm van een halve cirkel. Is dat echt zo? Wann...
2 reacties
21-10-2010
Ik (getrouwde vrouw) heb een onnoemelijk groot probleem! Sinds een jaar heb ik contact met een vrijgezelle man. Vooral via de app. Ik weet dat het een grote zonde is, maar ik ben zo ontzettend verlief...
23 reacties
21-10-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering