Verslaafd aan gayporno

Ds. J. Noordam / Geen reacties

Vraag

Ik ben een man van 20 en ben verslaafd aan gayporno. Ik wil geen homo zijn! Het kan en mag niet! Ik wil er wel graag mee stoppen, maar kan het niet. Ik bid er vaak voor, maar steeds doe ik het weer en dan vraag ik daarna weer om vergeving. Ik weet dat dit absoluut niet de manier van leven is voor een christen en wil dit ook echt niet, maar ik kan het niet laten. Ik durf er met niemand over te praten, terwijl ik toch weet dat er mensen zijn die mij kunnen helpen.

Ik ga naar de kerk en hoor steeds daar dat ik mijn leven moet beteren en dat wil ik ook héél graag.  Ik voel me telkens ook heel schuldig als ik een preek hoor en weet dat de manier hoe ik leef niet goed is. Ik zou graag een lieve vrouw willen ontmoeten waar ik verder mee zou kunnen gaan en een ‘normaal’ leven zou kunnen hebben. Zoals het nu gaat, wil ik het niet langer. Ik heb soms echt een hekel aan mezelf en weet dat dit niet goed is.  Ik walg soms van mezelf als ik weer naar porno heb zitten kijken.

Hoe kom ik er vanaf?  Ik durf niet met anderen te praten. Ook niet met een psycholoog of maatschappelijk werker!  Maar ik weet dat ik toch iets moet doen.

Antwoord

Beste jonge vriend,

Fijn dat je in ieder geval met deze anonieme vraag bij Refoweb aanklopt. Ik ben al heel blij dat je er op deze manier mee voor de draad komt. Het is een eerste stap. Je geeft zelf al eerlijk aan dat het om een verslaving gaat. En geloof me: een verslaving heeft je echt in de greep. Daar kun je zonder hulp van anderen ook niet uit komen. In je vraag geef je ook eigenlijk zelf wel aan dat je dit inziet. Maar op de één of andere manier aarzel je om die noodzakelijke hulp in te roepen. Waarom eigen? Is dat schaamte óf angst voor het onbekende? Je geeft niet aan waar het op dit punt ten diepste op vast zit.

Juist één dezer dagen kreeg ik een andere hulpvraag van een jongen van 19 onder ogen die verslaafd is aan porno en inmiddels verkering met een meisje heeft gekregen. Zijn pornoverslaving is zo sterk, dat hij er nu hij verkering heeft ook niet alleen van afkomt. Dat geeft wel aan om wat voor sterke ‘macht’ het gaat, die pornoverslaving!

Nu schrijf jij eerlijk dat het om gayporno gaat. Terwijl je er als een noodkreet aan toevoegt: “Ik wil geen homo zijn! Het kan en mag niet!”. Dat maakt het alleen maar ingewikkelder. Niet alleen omdat het om gayporno gaat, maar ook omdat je voor jezelf deze homofiele gevoelens wegdrukt. Anders kan ik het toch niet zien. Je schrijft wel dat je graag een lieve vrouw zou willen ontmoeten; en ik geloof ook echt dat je dat meent. Maar het is wel noodzakelijk om voor jezelf helder te krijgen hoe nu die homofiele en eventuele heterofiele gevoelens in jouw psyche zich tot elkaar verhouden. En ook daar heb je professionele hulp bij nodig.  En die hulp is er: óók voor jou! Heel dichtbij zelfs, onder handbereik!

Ik weet niet eens of het bij Refoweb wel gebruikelijk is, maar ik wil je graag doorverwezen naar hulporganisaties, die je écht verder brengen. Je aarzeling om hulp te zoeken houdt misschien wel verband met de gedachte die bij je leeft dat je één van de weinigen bent die hier mee worstelt. De werkelijkheid is helaas anders. Maar voor jou in ieder geval belangrijk te weten dat zij bij de problemen waar jij mee strijdt beslist niet vreemd zullen opkijken. Het is zelfs het terrein waarin zij zich als hulpverleners specifiek in getraind hebben. Doe er dan ook echt je winst mee!

Je keuze zal mogelijk afhangen van de plaats waar je in Nederland woont. Veel belangrijker lijkt me dat je kiest voor die organisatie die het beste bij jou en jouw hulpvraag past. Ik wens je in ieder geval veel sterkte en boven alles Gods onmisbare genade toe op jouw levensweg. En... laat over enige tijd eens via Refoweb horen hoe het met jou verder gaat. We zullen in ieder geval ook voor je bidden!

Met een hartelijke groet, in Christus verbonden!

Ds. J. Noordam, Drachten.

Lees meer artikelen over:

geaardheidporno