Onweer en het spreken van God

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

30-08-2008, 00:00

Vraag

Heeft onweer een religieuze betekenis? Is het zo dat door het onweer God op een bijzondere manier spreekt, dus niet zoals bij regen of zonneschijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Heeft onweer een religieuze betekenis? Leest Psalm 29 om te ontdekken dat de Heere met macht een majesteit tot ons spreekt in het onweer. Wetenschappelijk kunnen we uitleggen hoe onweer ontstaat. Maar wie de Heere mag kennen blijft niet stil staan bij een wetenschappelijke verklaring. Die mag zeggen dat de Heere spreekt. En hoe? Vooral het ontzagwekkende van God komt daarin naar voren, zoals bij de wetgeving op de Sinai. De Heere wil zijn volk leren dat Hij God is voor wie  we eerbied en ontzag hebben te tonen.

Bij regen en zonschijn denken we meer aan Gods zegeningen die tot ons komen om het aardrijk vruchtbaar te maken. Maar ook kan er sprake zijn van een oordeel van de Heere als er teveel regen valt of als het helemaal niet regent en de aarde verschroeit onder de hete stralen van de zon. Ook daarin hebben wij de Heere  in Zijn oordelen en Zijn zegeningen op te merken. Dan moeten we zeggen dat de natuur vaak zich tegen ons keert als gevolg van de zondeval. In het paradijs waren er geen verwoestende natuurkrachten zoals onweer, stormen, droogte of overstromingen. Van Jezus lezen we dat Hij de wind bestrafte toen Hij en Zijn discipelen in een storm op zee terecht waren gekomen. En de wind en zee waren Hem gehoorzaam als teken dat eenmaal die verwoestende krachten er niet meer zullen zijn in de nieuwe hemel en aarde die er zullen zijn voor allen die de Heere vrezen en Zijn stem horen in de natuur  en vooral vanuit Zijn Woord.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees ook: 'Bang voor onweer'

Ds. A.J. Schalkoort

Ds. A.J. Schalkoort

  • Geboortedatum:
    05-10-1948
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Geen reacties

Terug in de tijd

Aan ds. G. A. van der Brink. Met veel belangstelling heb ik uw lezing “Het evangelie zonder kleine lettertjes” geluisterd en verbaas me zeer over de reacties op verschillende sites, kranten of zelfs p...
Geen reacties
30-08-2022
Ik heb eerst even gezocht of deze vraag al eerder gesteld is, maar een duidelijk antwoord heb ik niet kunnen vinden. Graag een antwoord van iemand die objectief is. Ik begrijp niet waarom de SGP moeil...
31 reacties
30-08-2012
Ik ben gelovig opgevoed. Ik heb een Godvrezende vader en mijn moeder zocht ook God. Van haar mogen we hopen dat ze voor eeuwig bij God is. Ikzelf heb veel verhalen gehoord, veel onderwijs gehad. Mijn ...
10 reacties
30-08-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering