Hoe en wanneer zijn de apostelen gestorven?

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Waar kan ik in de Bijbel vinden hoe en wanneer de apostelen Mattheüs, Lukas en Markus zijn gestorven? Er wordt vaak wel gezegd dat ze de marteldood zijn gestorven, maar weet u ook waar dat staat?

Antwoord

Beste vragensteller,

Van de dood van de evangelisten is weinig of zelfs niets bekend. Ik zou niets kunnen zeggen over Mattheus, Markus of Lukas. Van Johannes weten we dat hij verbannen is naar Patmos. Daar heeft hij de visioenen gehad die bewaard zijn in het boek Openbaring. Vrijwel zeker is hij op zeer hoge leeftijd gestorven.

Van Petrus gaat de legende dat hij gemarteld en gekruisigd is. Op zijn verzoek zou hij met het hoofd omlaag gekruisigd zijn omdat hij dezelfde wijze als Zijn Meester een te grote eer vond. Hiervan is verder niets zeker. Aanwijzing voor de marteldood van Petrus is te vinden in Johannes 21:19. Met deze summiere reactie moet ik volstaan.

Ds. B. J. van Vreeswijk