Zondagsrust in webwinkel

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Als ondernemer heb ik een winkel, maar uit principe is die op zondag gesloten. Mijn winkel is gedeeltelijk voorzien van etalageruiten zodat mensen op zondag wel de goederen kunnen zien maar niet kunnen kopen, Nu overweeg ik er een webwinkel bij te openen waar mensen allerlei artikelen online kunnen bestellen. Hoe moet omgaan met de openingstijden van mijn site? Moet ik de knop "bestellen", op zondag blokkeren of moet ik de gehele site op zondag uit de lucht halen, of kan ik alles gewoon open laten staan? Wanneer ik alleen de knop “bestellen” blokkeer, dan kunnen de mensen die op internet surfen (op zondag) wel de artikelen zien maar niet bestellen.

Nu is mijn vraag: is het puur alleen de verantwoording van diegene die op internet surft, of mag ik als ondernemer de mogelijkheid niet bieden dat mensen mijn artikelen kunnen zien en bestellen? Bovendien geldt dit dan ook voor het faxverkeer en e-mail. Op zondag kunnen klanten ook een bestelling doorfaxen en mailen. Voor alle gevallen geldt dat ik de bestellingen pas maandag zie en verwerk.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Uw vraag komt mij eerlijk over. De beantwoording vind ik lastig. Eigenlijk ben ik geneigd te zeggen: laat een ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd zijn. Dat verhindert niet om mee te denken. Bijvoorbeeld: moet ik op zondag reclameborden op mijn pui afdekken? Haal ik op zondag het makelaarsbord: Te Koop, uit mijn tuin? Zelf geloof ik niet dat ik dat zou doen.

Waar mogelijk een etalage op zondag afschermen kan ik begrijpen. Een bordje in de etalage met: op zondag zijn wij gesloten, zou mij ook juist voorkomen. We leven in een moderne en open samenleving. Dat maakt het uitdragen van principes praktisch moeilijk. Het is goed om grenzen te trekken.

Er blijft echter ook de verantwoordelijkheid van de koper. Als iemand op zaterdagmiddag bouwmaterialen komt halen met de opmerking dat hij daar zondag de hele dag mee aan de slag kan weiger je mijns inziens ook niet om te leveren. Dit overdragend op de website kan ik mij voorstellen dat er een aantekening is te lezen die vermeldt dat “wij op zondag gesloten zijn” met de uitnodiging: van maandag tot zaterdag ontvangen wij graag uw bestelling. En dan een blokkade van de bestelknop op zondag.

Hopelijk help ik in het wegingsproces. Wijsheid en zegen toegewenst als ondernemer die zich gebonden weet aan Gods Woord.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Ds. B.J. van Vreeswijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Ds. van Vreeswijk is overleden op 01-03-2010

Tags in dit artikel:

zondag