Verschillen in evangeliën zijn verrijkend

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Waar staat: “Is de wet er voor de mens of is de mens er voor de wet?” Ik heb de concordantie geprobeerd, maar misschien bestaat deze tekst wel niet.

Mijn andere vraag: Waarom zou ik Mattheus, Marcus, Lucas en Johannes doorlezen als er toch hetzelfde in staat?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je eerste vraag is snel te beantwoorden. Je probleem is het punt van de klok en de klepel. Je bedoelt ongetwijfeld Markus 2:27: "De sabbat is gemaakt om de mens, niet de mens om de sabbat".

De tweede vraag vergt wat meer toelichting. Er wordt verondersteld dat het oudste evangelie dat van Markus is. Dat zou sterk de verwoording gestempeld hebben van Mattheus en Lukas. Daarom is er veel overeenkomst. Vergis je niet in kleine verschillen en (delen van) hoofdstukken die de evangelisten alleen of anders hebben. Dat heeft ook te maken met de verschillende bedoelingen waarmee de evangelisten schreven. Mattheus wil zijn volk overtuigen dat Jezus de beloofde Messias is. Daarom vele malen: opdat vervuld zou worden wat geschreven is door de profeet... Markus tekent sterk de strijd tussen God en satan. Vele malen schrijft hij over van de duivel bezetenen. En hij zet zijn evangelie in het perspectief van het spoedig komen van het Rijk van God door vele malen te schrijven: en terstond... Lukas is de dokter die breed genezingen beschrijft en in zijn evangelie oog heeft voor de uitbreiding van de boodschap buiten de landsgrenzen van Israël. Hij heeft ook Handelingen geschreven. Johannes tenslotte heeft een heel eigen verwoording en opzet geheel verschillend van de eerste drie evangelisten.

Kortom let op de verschillen die verrijkend zijn bij het lezen van de vier evangeliën.

Ds. B. J. van Vreeswijk