Weggetjes, emoties, ervaringen en bevindingen

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Simons. Ik ben niet de vraagsteller maar toch zou ik heel graag een vraag stellen n.a.v. uw antwoord op 28 maart. Er is ook een prediking die de weg van ware gelovige schildert als eerst door de wet, wenen en vluchten. Als je dat kent, pas als je dat kent, is het echt en komt Christus erbij in de preek. Voor de mensen die dat niet kennen (er wordt dan uitgebreid gepreekt hoe de overtuigde zondaar zich gevoeld, en daar wordt een groot deel van de preek aan besteed) is er de oproep tot bekering. Bid maar veel... en wie zoekt die vindt. De overtuigde zondaar staat centraal of beter: krijgt een groot accent in de prediking.

Het gevolg is dat je heel veel aan het wegen bent: ken ik dit? Is dat er dan bij mij? Is het dan wel echt? Want er wordt ook een heel groot accent gelegd op het zelfbedrog. Ik merk bij mijzelf als ik dan de aard van de preek hoor die die vraagsteller bij punt 2 beschreef, dat ik dan veel meer bemoedigd word. Het lijkt wel of er daar anders mee wordt omgegaan: diverse aspecten krijgen volgens mij een evenwichtiger accent. De ontdekking komt volgens mij op uit de prediking, die ik evenwichtiger vind. En dan denk ik wel eens: die ontdekking is dan wel hetzelfde als ik hoor preken onder nr. 1?

Kunt u hier dan toch nog iets meer over zeggen. Wat is dan beter? U begrijpt vast wel wat ik daarmee bedoel.

Antwoord

Geachte briefschrijver,

Wat zijn we toch vaak ‘druk’ met allerlei weggetjes, emoties, ervaringen en bevindingen.  Er wordt wat ‘afgetobd’ over de weg die God gaat met een mens. Vaak komen we ook niet verder dan een weg. Of de discussie barst los; wat eerst en wat volgt? Zo kunnen we uren redeneren, maar de dood blijft heersen. Sommige worden er heel oud mee en komen straks bedrogen uit. Het gevaar is zo groot dat we blijven steken in een bepaald beeld wat we hebben over een weg tot het heil. Blijven steken in onze wegen. De rust zoeken in bepaalde emoties. De ander zoekt houvast in bepaalde overtuigingen. Weer een ander dat hij weet dat God is begonnen. Ik stop er mee, ik word er doodmoe van. Samengevat is het niet meer dan in het vlees van de zondaar zijn troost zoeken. Niets meer dan vlees tot zijn arm stellen. Of de vrome zondaar verheffen tot een voorwerp waar God in begonnen is. Afschuwelijk... Vlees en nog eens vlees. Niets anders dan troost zoeken in de mens. Nee, dit is geen vruchtbare prediking en ook geen vruchtbaar onderzoek.

Nee, nergens wordt in het Woord iemand zalig gesproken vanwege zijn weg. Wel over het geloof in de Weg, de Waarheid en het leven (Joh. 14:6). Nee, niet in de mens, maar buiten de mens. Het anker van zalig worden ligt buiten ons in Christus Jezus onze Heere.

Nee de wet is geen weg. De wet is een persoon. De wet is geen weg om te bewandelen tot het heil. De wet is de persoon des donders. De wet doodt (Gal. 2:19). De wet openbaart de dood! Als u uw voet zet op de weg van de wet dan dondert en vervloekt deze wet u en uw leven. Nee, de wet is wel goed, maar u deugt niet (Rom. 7:12). Vandaar die bliksem en donder.

Daarom prediken wij Christus. Hij is de opstanding en het leven (Joh. 11:25). Vandaar dat het onvoorwaardelijke Evangelie klinkt over het water van de levenszee. Geadresseerd aan zondaren en zondaressen. Aan mensen die de eeuwige dood verdiend hebben. Dat is het adres. Maar ook aan hen die tevreden zijn met zichzelf (Joh. 1:11). Ook aan hun wordt de Christus aangeboden, onvoorwaardelijk. Als deze Christus kracht doet door het Evangelie, dan kan het niet achter blijven of de zonde komen openbaar. U bent immers zonde! Ik geloof namelijk in de rechtvaardiging van de goddeloze. Dat is het fundament van de kerk. God spreekt goddeloze vrij! Zij zijn zondaren en tegelijkertijd rechtvaardigen.

Hier wil ik het maar bij laten. Laten bij Christus, bij Hem alleen. Mag ik voordat ik afscheid neem van u aan het eind van deze brief u wijzen op Hem? Kent u Hem? Is deze Christus u ook dierbaar en volmaakt? Och, alles wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Ja zulk een is mijn liefste.

Uw dominee A. Simons, Vinkeveen