Mag je belijdenis doen als je depressief bent?

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Mag je belijdenis doen als je depressief bent/of geweest? Het geestelijke leven ligt voor mijn gevoel en belevenis zo door elkaar.

Antwoord

Geachte vraagstel(ster)ler,

Een heel ontroerende vraag, vind ik. Je hart voelt dat de Heere je volle vertrouwen toekomt en nu heb je of kun je het vertrouwen niet zo vol en krachtig krijgen als je het wel graag zou willen hebben. Wat is belijdenis doen van het geloof? Dat is het uitspreken van je afhankelijkheid tot God, waarmee je zegt:  Ik kan nooit meer zonder U, Heere Jezus, geen dag, geen minuut, geen seconde!! Ken jij een Psalm waardoor de Heere meer bemoediging, geloofskracht en vertroosting heeft gegeven, dan Psalm 42 en 43? Wat zegt die dichter?  Wat buigt u neder o mijn ziel! Hoop op God.

Ik denk aan een andere geschiedenis. Die vader, die zijn zoon bij de discipelen brengt. Ze kunnen niet helpen. Dan zegt hij tegen de Heere Jezus: Ik geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp. En moet je lezen wat de Heere Jezus doet.  Markus 9:14-29 met name  vs. 24 en 25. Misschien mag je wel zeggen, dat je juist in de chaos van je leven op de meest intensieve wijze ervaart, dat het echt niets uit ons is, maar alles uit God. Denk ook eens aan 1 Johannes 4:9 en 10

Met broederlijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Tags in dit artikel:

belijdenis