Tot ruimte gekomen

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Wat betekent het als iemand tot ruimte is gekomen?

Antwoord

Tot ruimte komen, is een uitdrukking die nogal eens gebruikt wordt wanneer een kind van de Heere tot de volle overtuiging komt dat zijn of haar zonden vergeven zijn. Voor die tijd was er de onzekerheid, de bekommering, zoals dat ook wel genoemd wordt, de aanvechting of het heil voor hem of haar is. Kortom er kunnen zoveel dingen zijn waardoor de zekerheid van het geloof ontbreekt, ook soms wel bepaalde zonden die aan de hand worden gehouden. Maar dan zijn er de momenten waarin de Heere wordt gezocht in het gebed, de zonden worden beleden en verlaten, er gepleit wordt op het volbrachte werk van de Heere Jezus, want een andere Naam is er niet. Dan kan het gebeuren dat de Heere door middel van de Woordverkondiging of door het lezen van het Woord zo het woord toepast dat we door het geloof weten dat om Jezus wil mijn zonden vergeven zijn en ik een kind van de hemelse Vader ben.

Het komen in de ruimte heeft dus terdege te maken met hoe wij zelf leven en omgaan met de genademiddelen. Wie slordig leeft als kind van de Heere zal van die ruimte niet kunnen genieten, maar wie dicht bij de Heere leeft zal de vruchten van het in de ruimte gesteld te zijn, mogen plukken.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

tale Kanaäns