(...)Maar hoe moet je het beest uit de afgrond zien en het beest uit de zee zien...

Ds. A.J. van den Herik / Geen reacties

Vraag

In Openbaringen gaat komt de draak, het beest uit de zee en het beest uit de afgrond naar voren. Nu weet ik dat de draak de satan is. Maar hoe moet je het beest uit de afgrond zien en het beest uit de zee zien? En hoe kun je de gevolgen van die beide beesten vertalen naar onze tijd?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je gaf zelf al aan, dat met de draak de duivel bedoeld wordt. Dat is Bijbels. We lezen dat namelijk in Openbaring 12:9 - "En de grote draak is geworpen, [namelijk] de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, [zeg] [ik], geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen." De grote rode draak is een afschuwelijk monster dat zich in felle woede richt tegen God, Christus en de kerk. Hij heeft al een geweldige nederlaag geleden -want hij is door Michaël en zijn engelen verslagen- en nu is de aarde het gebied waarop hij zoveel mogelijk kwaad poogt aan te richten. Openbaring 12 vertelt ons hoe de draak zich richt tegen het goddelijke Kind (=Christus) en de Vrouw (= de Kerk). Uiteraard is de duivel niet echt een draak, maar wordt hij afgeschilderd als een draak, zo'n monsterlijk figuur is het. Het beeld van de draak als monster komen we ook tegen in het Oude Testament (bijvoorbeeld Jesaja 51:9).

Het beest komen we in Openbaring voor het eerst tegen in hoofdstuk 13: 1-7. Het komt op uit de zee (volgens Openbaring het domein van de boze krachten), lijkt op een panter (SV: pardel) en heeft zeven hoofden, tien hoornen en op de hoornen tien koninklijke hoeden. De hoofden zijn vol godslastering. Dat beest heeft een dodelijke verwonding gehad, die genezen is en mensen zijn daar zo van onder de indruk, dat ze in verwondering en ontzetting het beest achternalopen en vereren. Dit beest heeft zijn macht van de draak (=de duivel) gekregen en gebruikt deze helemaal in zijn dienst. Hij gebruikt al zijn kracht en macht om de HEERE te lasteren en Zijn kerk te vervolgen. In beeldtaal wordt hier de figuur getekend van de antichrist. Hij is de dienaar van de boze en bevordert op aarde diens "belangen". Zijn bedoeling is om het rijk van God te verstoren en tegen te staan. Hij wil zoveel mogelijk mensen vervreemden van de dienst van God. Hij háát en vloekt God. Deze antichrist komen we o.a. ook tegen in 2 Thessalonicenzen 2.

De valse profeet staat tenslotte in dienst van de antichrist. Zoals een goede profeet anderen wijst op God, zo maakt de valse profeet reclame voor de antichrist. De draak, het beest en de valse profeet vormen een onheilig driemanschap, dat in directe opstand is tegen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest!

Het beest uit openbaring -de antichrist- kan zich op verschillende manieren openbaren. En ook de valse profeet kan in verschillende tijden optreden. In de tijd dat het boek Openbaring geschreven werd, konden de mensen bij het beest denken aan de macht van Rome, die de christenen voor het blok zette: of offeren aan de keizer of de dood. Zijn profeet wordt dan vertegenwoordigd door afgodspriesters die deze verering van de keizer propageerden. Je kunt ook iets van de antichrist terugvinden in Hitler, die de Joden vermoorde en ook veel christenen het leven zuur maakte. Als zijn profeet geldt dan Joseph Goebbels, die de minister van propaganda was. Misschien dat we in de toekomst nog weer een andere vormgeving van het beest en de valse profeet te zien krijgen. Maar in welke gestalte ze ook voorkomen, het blijven verschrikkelijke monsters die het op ons onheil voorzien hebben. Want het zijn machten die zich tegen God verheffen. Ze zullen daarom ook ten ondergaan. Alleen wie de Heere dient wordt behouden. Dat is de ernstige les van Openbaring 12-13 en andere hoofdstukken. Het goddeloze driemanschap gaat verloren (Openb. 20-21). Hoe belangrijk is het daarom, dat we persoonlijk de Heere Jezus dienen en bij Hem schuilen.

Het beest uit de afgrond (Openb. 17) is hetzelfde beest als dat uit de zee opkomt. Op dit beest uit de afgrond zit de hoer -beeld van de goddeloze stad- die zich door het beest verrijkt en namens hem de kerk vervolgt. Zo lezen we net als van het eerste beest, dat ook dit beest “vol was van namen der godslastering, en zeven hoofden en tien hoornen [had]” (Openb. 17:3). De afgrond is -net als de zee- de verzamelplaats van boze machten. Het beeld van Openb. 12-13 wordt hier dus in wat gewijzigde vorm opnieuw gebruikt. Dit terugkeren van beelden (met enige variatie) komen we het boek Openbaring vaker tegen. Soms worden dezelfde dingen met andere woorden opnieuw beschreven.

Hopelijk heb ik je vraag hiermee afdoende beantwoord.

Hoevelaken, ds. A. J. van den Herik
Ds. A.J. van den Herik

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Moerkapelle