Ouderling afgetreden

J. Bayense / Geen reacties

Vraag

Een tijdje geleden is bij ons een ouderling afgetreden (i.v.m. gezondheidstoestand). Hoe 'verloopt' zo'n proces van aftreden? En verwerpt deze ouderling eigenlijk niet zijn roeping tot het ambt?

Antwoord

Als een ouderling vanwege zijn gezondheid het werk niet meer (voldoende) kan doen mag hij zelf besluiten zijn ambt neer te leggen. Uiteraard zal dit geen gemakkelijke beslissing zijn en zal hij hier eerst biddend mee bezig zijn geweest.

Deze ouderling verwerpt hiermee niet zijn roeping tot het ambt. Hij was tot het ambt geroepen, heeft dit aanvaard en is in het ambt bevestigd. Zijn persoonlijke omstandigheden zijn nu zodanig gewijzigd dat hij zijn werk als ambtsdrager niet meer kan uitvoeren. Hij mag het ambt dan weer terug leggen in de handen van de Heere.

Met vriendelijke groet,
J. Bayense