Niet ongesteld na grote problemen

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik heb een moeilijke en indringende vraag: Mijn vriendin is al 1,5 jaar niet ongesteld geweest. Ongeveer 1,5 jaar geleden is ze seksueel mishandeld door haar vader en oom, daarna heeft ze een spierziekte gehad, waar ze nu geen last meer van heeft. Ze heeft er wel een vorm van borderliner aan over gehouden.

Ik maak me erg ongerust. Voorheen menstrueerde ze iedere maand. Is het zo dat van de medicijnen die ze krijgt de menstruatie kan stoppen, of omdat ze rond de 50 kg weegt. Ze doet er alles aan om zwaarder te worden. Ik moet nog wel even zeggen dat ze zowel lichamelijk als geestelijk begeleid wordt door De Kreek in Dordrecht. Kunt u mij antwoord geven?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het viel me op hoe zorgzaam voor je vriendin, jouw vraag is. Voorop staat dus dat ik dat waardeer in je. Maar eerlijk gezegd vind ik het wel lastig dat jij deze vraag stelt en niet jouw vriendin zelf. Is het geen vraag van haarzelf? Ik vind dat deze vraag bij haar hoort! Jouw vriendin wordt begeleid door deskundigen, het lijkt mij goed wanneer je deze vraag bij hen neerlegt. Ik kan geen goed antwoord op jouw vraag geven doordat ik te weinig informatie heb en daardoor mogelijk een verkeerde conclusie trek.

Het feit dat jouw vriendin al zolang niet menstrueert kan het gevolg zijn van het lage gewicht. Afhankelijk van welke medicijnen zij gebruikt, kan het ook het gevolg van de medicatie zijn. Een andere mogelijkheid is dat er, door emotionele en psychische druk, als gevolg van het seksueel misbruik, geen menstruatie komt.

Het spijt me dat ik geen bevredigend antwoord kan geven op jouw vraag maar ik verwijs je naar de instelling waar jouw vriendin begeleidt wordt en waar ze haar situatie kennen en een betere inschatting kunnen geven. Je maakt je erg ongerust, en ik vind dat jij vanuit jouw zorg voor je vriendin recht heb op informatie. Uiteraard hangt dit wel af van de relatie die jullie samen hebben en of jouw vriendin ook wil dat jij contact opneemt met de instelling. Succes!

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven