Vriend blijft naar porno kijken

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Toen ik een aantal maanden verkering had, vertelde mijn vriend dat hij naar pornosites keek en daarbij zichzelf bevredigde. Ik was er erg door geschokt, maar hield nog steeds heel veel van hem. Ik wilde het hem vergeven. Ik heb veel voor hem gebeden en na een tijdje leek het erop dat hij van zijn verslaving af was. Ik liet hem beloven dat hij het onmiddellijk tegen mij zou zeggen als hij weer de fout in zou gaan, want ik snapte dat je niet zomaar van een verslaving af bent. Ik vroeg hem ook regelmatig of hij het echt niet meer deed.

Hij zei dat hij er vanaf was, maar vandaag kreeg ik van hem te horen dat het sinds een paar maanden weer mis is. Ik hou nog steeds heel veel van hem en wil hem ook vergeven, maar ik weet niet hoe het verder moet. Ik ben er zo kapot van. Zal hij er ooit nog vanaf komen? En hoe? Ik weet niet hoe ik hem moet helpen en tegelijk voel ik me ook heel erg gekwetst. Bovendien is mijn vertrouwen in hem voor de tweede keer geschaad. Kan ik nog verder met hem, en hoe? Moet hij professionele hulp zoeken?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Wat een moed om deze vraag te stellen!

Om met je laatste vraag te beginnen, “moet mijn vriend hulp zoeken”, kan ik heel kort zijn: "Ja". Hierin is pornoverslaving niet anders dan andere verslavingen. Wil je er echt vanaf komen dan heb je daarvoor echt professionele hulp nodig. Er begint langzaam meer aandacht te komen voor dit probleem in onze (christelijke) kringen. Dat is maar goed ook, want het is een snel groeiend probleem. Jouw vriend is, volgens jou, echt verslaafd. Waar ik benieuwd naar ben is de vraag of jouw vriend dit zelf ook vindt. Pas wanneer hijzelf zijn probleem onder ogen ziet, kan hij gemotiveerd worden om hulp te zoeken.

Je schetst wat dit voor jou betekent. Hoe moeilijk het ook is, jij kunt alleen zelf tot een keus komen of je dit aan kunt. Helaas kan ik niet voorspellen of jouw vriend van deze verslaving af komt. Wel weet ik uit ervaring als hulpverlener hoe hardnekkig pornoverslavingen zijn. Het zal vooral afhangen van de ernst van de verslaving en de achterliggende oorzaken en zijn motivatie om zijn verslaving te overwinnen. De uitdaging voor jou is, mijns inziens, zijn probleem bij hem te laten en het los te zien van zijn liefde voor jou! Je schrijft dat jij je gekwetst voelt, als vrouw begrijp ik dat ook wel, maar het is niet terecht! Hoe hij met jou omgaat, ook op seksueel gebied, is bepalend voor jullie relatie. Wel raad ik je aan om een keus te maken voor de toekomst; kun jij en wil jij een relatie aan met een man die verslaafd is?

Pas wanneer jij zijn probleem bij hem kunt laten kun je het aan. Dat betekent niet dat je "alles" hoeft te nemen. Wees duidelijk in jouw grenzen. Geef aan wat hij van jou kan verwachten en wat niet! Wat ik meer bedoel is dat je zijn verslaving, of het terugvallen hierin, niet aan jou persoonlijk moet koppelen. Het heeft niets te maken met zijn liefde voor jou!

Verder raad ik je aan om zelf een vertrouwenspersoon te zoeken waar jij je verhaal kwijt kunt! Het is belangrijk dat iemand je volgt en coached in hoe jij met jouw vriend omgaat! Het is heel lastig om ondanks je liefde voor hem, uit de problematiek te blijven! Op jouw vraag of jij verder kunt met hem, is er maar één die een goed antwoord kan geven; dat ben jij zelf!

Heel veel sterkte met deze beslissing en ik hoop dat jouw vriend hulp zoekt en dat hij gemotiveerd is om van zijn probleem af te komen.

Hartelijke groet, Petra van Bodegraven

Tags in dit artikel:

pornozelfbevrediging