Prozac Nation

Theo van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Ik zag laatst de film "Prozac Nation" over het waar gebeurde verhaal van mensen die verslaafd waren aan Prozac. Ik vraag me af of dat middel inderdaad verslavend is, i.v.m. allerlei ontrekkingsverschijnselen van mensen die willen stoppen omdat hun lichaam eraan gewend is geraakt en die de dosis na verloop van tijd moeten verhogen omdat ze bij de oude dosering toch een depressie kunnen ontwikkelen. Graag een gefundeerd antwoord, omdat tegenwoordig meer dan een miljoen mensen al deze middelen slikken.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als Stichting Voorkom! zijn wij specialisten in preventie, om zodoende verslavingen te voorkomen. Ik wil niet gaan zitten op de stoel van de (huis)arts om te proberen aan te geven wanneer mensen dit middel nodig hebben. Iedere huisarts weet dat het middel verslavend is. Alle informatie over dit middel is ruimschoots op internet te vinden.

Het is mij niet bekend dat mensen een steeds hogere dosis moeten gaan gebruiken. Diverse mensen in mijn directe omgeving gebruiken dit middel al langdurig zonder vervelende bijwerkingen. Dit is echter heel erg persoonsgebonden. Er zijn ook velen die kiezen voor een andere anti-depressiva, omdat zij geen baat hebben bij prozac. Wel is bekend dat er ernstige ontwenningverschijnselen zijn, bij het stoppen van het middel, zie hiervoor de bijlage.

Vriendelijke groet,
Theo van der Sluijs

Fluoxetine (Prozac®)

I. INFORMATIE VOOR DE GEBRUIKER
A. Algemene aanwijzingen voor een veilig geneesmiddelengebruik

•

Lees deze bijsluiter zorgvuldig, ook als u dit geneesmiddel al langer gebruikt, de tekst kan in de loop der tijd namelijk aangepast worden.

•

Controleer of dit geneesmiddel voor u bestemd is door te kijken of de naam op het etiket uw naam is.

•

Controleer ook of de vorm (tabletten, capsules, zalf of vloeistof) en de toepassing van dit geneesmiddel kloppen met dat wat uw arts u voorschreef.

•

Uw arts is verantwoordelijk voor de keuze van dit geneesmiddel. Volg zijn aanwijzingen nauwkeurig op.

•

Zorg ervoor dat niemand anders dan u dit geneesmiddel gebruikt en dat kinderen er niet bij kunnen

•

Bewaar geneesmiddelen in de originele verpakkingen.

•

Gebruik dit geneesmiddel nooit na de uiterste gebruiksdatum; deze datum staat op de verpakking na "niet te gebruiken na" of na "exp".

•

Breng geneesmiddelen die u overhoudt terug naar de apotheek of naar uw arts.

•

Indien u meer informatie wilt kunt u dit vragen aan uw arts of uw apotheker.

B. Naam en farmaceutische vorm
Capsules 20 mg, tabletten 20 mg en stroop 20 mg/5ml.

C. Samenstelling
De werkzame stof in Prozac tabletten is fluoxetine.
Andere bestanddelen (hulpstoffen) zijn: Capsules: maïszetmeel, dimeticon. Capsulewand: patentblauw V (E131), geel ijzeroxide (E172), titaandioxide, gelatine. Stroop: benzoëzuur, sucrose, glycerine, N+A Mint 587.207 SE, water. Tabletten: microkristallijne cellulose, saccharinenatrium, mannitol, sorbitol, anijszaadsmaakstof, pepermuntsmaakstof, colloïdaal siliciumoxide, zetmeel, natriumstearylfuramaat, cross-povidon.

D. Wie is de importeur/registratiehouder van Prozac?
Eli Lilly Nederland

E. Inschrijvingsnummers in het register voor geneesmiddelen
RVG 13615 (capsules), RVG 15759 (stroop) en RVG 19429 (tabletten).

II WAT IS PROZAC EN WAARVOOR WORDT HET GEBRUIKT?
A. Hoe werkt Prozac (farmacodynamiek)
Fluoxetine wordt gerekend tot de selectieve serotonine heropnameremmers (SSRI's). Bij depressieve patiënten is er vaak een tekort aan bepaalde chemische stoffen in de hersenen, zoals serotonine. Deze stoffen worden neurotransmitters genoemd. Ze zorgen voor de prikkeloverdracht tussen zenuwcellen in de hersenen, waardoor deze zenuwcellen met elkaar kunnen communiceren. Antidepressiva kunnen dit tekort opheffen, en zo de depressieve toestand van de patiënt verbeteren. De werking van fluoxetine bestaat uit een sterke en selectieve remming van de opname van serotonine.

B. Hoe gedraagt Prozac zich in het lichaam (farmacokinetiek)
Na orale toediening wordt fluoxetine goed geresorbeerd. De maximale serumconcentratie wordt na ongeveer 6-8 uur bereikt. Fluoxetine wordt in de lever grotendeels gemetaboliseerd tot de actieve metaboliet norfluoxetine en een aantal andere, ongeïdentificeerde metabolieten. Fluoxetine heeft een halfwaardetijd van 2 tot 3 dagen) en de actieve metaboliet norfluoxetine een halfwaardetijd van 7 tot 9 dagen. Een steady-state-plasmaconcentratie wodt slechts na continue toediening gedurende enkele weken wordt bereikt. De lange halfwaardetijden van fluoxetine en norfluoxetine hebben tot gevolg dat zelfs na stoppen van de toediening, actieve stoffen nog weken in het lichaam aanwezig zijn (voornamelijk afhankelijk van individuele patiënteigenschappen, voorafgaand doseringsschema en duur van de behandeling bij staken). Dit heeft gevolgen wanneer de behandeling dient te worden gestopt, of wanneer geneesmiddelen worden voorgeschreven die een interactie kunnen aangaan met fluoxetine en norfluoxetine.
De farmacokinetiek van fluoxetine na enkelvoudige toediening bij gezonde ouderen (ouder dan 65 jaar) verschilde niet significant van die bij gezonde jongeren.

C. Waarvoor wordt Prozac gebruikt (indicatie)?

•

depressie

•

obsessieve-compulsieve stoornis (angststoornis met dwanggedachten of dwanghandelingen)

•

boulimie
als aanvulling op psychotherapie, voor het verminderen van eetbuien en neiging te laxeren

Uit onderzoek blijkt dat Prozac ook effectief is bij:

•

paniekstoornis
effectief in het verminderen van het aantal paniekaanvallen, reduceert de anticipatieangst (angst voor de angst) en heeft een gunstig effect op eventueel aanwezig vermijdingsgedrag

•

posttraumatische stress-stoornis
herbeleven, vermijdingsgedrag en de verhoogde prikkelbaarheid verminderen

•

sociale fobie
sociale angst en sociaal vermijdingsgedrag verminderen

III. WAT MOET U WETEN VOORDAT U PROZAC GEBRUIKT
A. Gebruik Prozac niet:

•

als u allergisch bent voor fluoxetine of voor een van de andere bestanddelen die aan het begin van deze bijsluiter zijn genoemd. Raadpleeg uw arts als u meent hiervoor allergisch te zijn.

•

wanneer u tegelijkertijd geneesmiddelen neemt die bekend staan als niet-selectieve, irreversibele monoamineoxidaseremmers (MAO-remmers) zoals fenelzine en trancylcypromine, die ook gebruikt worden voor de behandeling van depressie.

B. Wees extra voorzichtig met Prozac

•

als u last krijgt van huiduitslag of (andere) overgevoeligheidsverschijnselen, zoals (soms ernstige) verschijnselen in het gehele lichaam (huid, nieren, lever, longen). Een overgevoeligheidsreactie kan zich uiten als: jeuk, huiduitslag, benauwdheid en zwelling. U dient dit meteen met uw arts te bespreken en deze kan besluiten de behandeling te stoppen.

•

als u lijdt aan stuiptrekkingen (convulsies). Informeer uw arts hierover. Neem contact op met uw arts als u stuiptrekkingen krijgt of de frequentie van de stuiptrekkingen toeneemt.

•

als u manisch of hypomanisch bent geweest; danwel dit tijdens de behandeling met Prozac wordt.

•

als bij u eerder een gestoorde nier- of leverfunctie is vastgesteld. U dient dit aan uw behandelend arts mede te delen voordat u begint met het innemen van Prozac.

•

als u een hartaandoening heeft. Het is niet aangetoond dat Prozac een effect heeft op het hart, maar de gegevens bij acute hartstoornissen zijn beperkt.

•

aangezien gewichtsverlies kan optreden. De mate van gewichtsverlies blijft normaal gesproken in verhouding met het lichaamsgewicht dat u aan het begin van de behandeling had.

•

als u diabetes heeft. Het kan nodig zijn dat de dosering van insuline of andere geneesmiddelen voor diabetes wordt aangepast.

•

als u neiging tot zelfdoding heeft. Deze neiging kan onderdeel zijn van een depressie. Het kan enige weken duren voordat de behandeling effect heeft.

•

als u een bloedstollingsstoornis heeft.

•

als u blauwe plekken of andere bloedingen krijgt, zoals vaginale bloedingen of bloedingen in het maagdarmstelsel.

•

als u andere geneesmiddelen gebruikt zoals bloedverdunnende geneesmiddelen, geneesmiddelen die de functie van de bloedplaatjes beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld clozapine, fenothiazinen, tricyclische antidepressiva, aspirine, NSAID’s, of andere geneesmiddelen die het risico van bloeding vergroten.

•

als u ook electroconvulsieve therapie (ECT) ondergaat, omdat sporadisch langdurige stuiptrekkingen optraden bij patiënten die ECT ondergingen en Prozac gebruikten.

•

als u ook middelen gebruikt die Sint-Janskruid (Hypericum perforatum) bevatten, omdat dan een toename kan optreden van ongewenste bijwerkingen.

•

als zich bij u meerdere van de volgende symptomen voordoen: verhoogde lichaamstemperatuur, stijfheid, spiersamentrekkingen (myoclonus), snelle wisselingen van levensfuncties, veranderingen in de geestelijke gesteldheid, zoals verwardheid, geïrriteerdheid en extreme opwinding, die kan leiden tot een delier en coma.

•

dit geneesmiddel bevat bevat 7 mg sorbitol. Bij gebruik van de aanbevolen dagdosering voor depressie en obsessieve-compulsieve stoornis, levert elke dosis 7 mg sorbitol. Bij gebruik van de aanbevolen dagdosering voor boulimie, levert elke dosis 21 mg sorbitol. Niet geschikt bij een erfelijke fructose intolerantie (een erfelijke aandoening waarbij men geen vruchtensuikers kan verdragen). Sorbitol kan maagdarmklachten en diarree veroorzaken.

Raadpleeg uw arts indien één van bovenstaande waarschuwingen op u van toepassing is of dat in het verleden is geweest.

C. Gebruik van Prozac in combinatie met alcohol
Ondanks dat Prozac geen invloed heeft op de hoeveelheid alcohol in uw bloed, wordt u aangeraden geen alcohol te drinken.

D. Zwangerschap
Er is veel ervaring met het gebruik van Prozac tijdens de zwangerschap. Er zijn tot nu toe geen aanwijzingen dat het gebruik van Prozac een grotere kans op aangeboren afwijkingen geeft. Prozac kan tijdens de zwangerschap worden gebruikt. Als u Prozac langdurig gebruikt, tot tijdens de bevalling, kunnen de volgende verschijnselen optreden bij de pasgeborene: geïrriteerdheid, trillen, spierzwakte, aanhoudend huilen, moeite met zuigen of met slapen.

E. Borstvoeding
Prozac komt ook in de moedermelk. Er zijn ongunstige reacties gemeld bij zuigelingen die met deze moedermelk werden gevoed. Indien de behandeling met Prozac echt noodzakelijk is moet u overwegen geen borstvoeding te geven. Als u toch borstvoeding geeft, zal uw arts u de laagst mogelijke dosis voorschrijven.

F. Rijvaardigheid en het gebruik van machines
U moet niet autorijden en geen machines bedienen, totdat u zeker weet dat Prozac geen invloed heeft op uw rijvaardigheid en de vaardigheid om machines te bedienen.

G. Gebruik van Prozac in combinatie met andere middelen (interactie)

Let op: de volgende opmerkingen kunnen ook van toepassing zijn op het gebruik van geneesmiddelen enige tijd geleden of in de nabije toekomst. Informeer uw arts of apotheker wanneer u andere geneesmiddelen gebruikt of kort geleden hebt gebruikt. Dit geldt ook voor geneesmiddelen die u zonder recept kunt verkrijgen.
In geval u bemerkt dat Prozac te sterk of juist te weinig werkt, raadpleeg dan uw arts of apotheker.

•

MAO-remmers
Prozac mag niet gelijktijdig worden gebruikt met MAO-remmers van het type A, MAO-remmers type B, kunnen , onder voorbehoud, wel tegelijk met Prozac worden genomen. De arts zal u dan goed in de gaten houden.

•

Wisselwerkingen zijn onder andere beschreven bij (gelijktijdig) gebruik van:
fenytoïne, serotonerge geneesmiddelen (zoals tramadol en triptanen), lithium en tryptofaan, flecaïnide, encaïnide, carbamazepine en andere antidepressiva. Als u een van de bovenstaande geneesmiddelen gelijktijdig met Prozac gebruikt, zal de arts de dosis van deze geneesmiddelen aanpassen.

•

Bij diabetespatiënten kan het nodig zijn dat de dosering van de insuline of orale bloedsuikerverlagende geneesmiddelen gecontroleerd moet worden en zonodig door de arts zal worden aangepast.

•

Als u Prozac gelijktijdig gebruikt met geneesmiddelen die de bloedstolling vertragen, kan dit de bloedstolling beïnvloeden. In dit geval, zal uw arts uw bloedstolling regelmatig laten controleren.

•

Indien u naast behandeling met Prozac ook electroconvulsieve therapie (ECT) ondergaat kunt u in een zeldzaam geval last krijgen van langdurige stuiptrekkingen.

•

Indien u ook middelen gebruikt die Sint-Janskruid (Hypericum perforatum) bevatten kan er een toename optreden van ongewenste bijwerkingen.

IV. HOE WORDT PROZAC GEBRUIKT?
A. Hoeveel moet u gebruiken

Het is van belang dat u zich stipt houdt aan de voorschriften van uw arts en aan de op het etiket gegeven aanwijzingen. Voor het welslagen van de behandeling is het uitermate belangrijk dat u elke dag de voorgeschreven hoeveelheid Prozac inneemt en daarin geen verandering aanbrengt of daarmee stopt zonder dat u uw behandelend arts hierover heeft geraadpleegd.

•

depressie
Voor volwassenen en ouderen bedraagt de dosering 20 mg tot 60 mg per dag. De aanbevolen startdosering is 20 mg per dag. Eventueel kan de dosis na drie weken verhoogd worden als 20 mg niet voldoende is. Bij een hogere dosis heeft u meer kans op bijwerkingen. Het is bekend dat stemmingsstoornissen over het algemeen niet onmiddellijk reageren op behandeling. Het ziektebeeld en de bijbehorende verschijnselen kunnen daarom nog enige tijd blijven bestaan na het starten van de behandeling met Prozac. U moet zich hier geen zorgen over maken maar doorgaan met de behandeling en bij het eerstvolgende bezoek aan uw arts proberen om zo precies mogelijk uw huidige toestand te beschrijven. De behandeling met een antidepressivum moet tenminste zes maanden worden voortgezet.

•

obsessieve-compulsieve stoornis
Voor volwassenen en ouderen bedraagt de dosering 20 mg tot 60 mg per dag. De aanbevolen startdosering is 20 mg per dag. Eventueel kan de dosis na twee weken verhoogd worden als 20 mg niet voldoende is. Bij een hogere dosis heeft u meer kans op bijwerkingen. Uw arts zal na 10 weken met u bespreken of de behandeling wordt voortgezet. Als u goed reageert op de behandeling zal de arts de voor u optimale dosis voorschrijven. Omdat OCS een chronische stoornis is dient Prozac langere tijd gebruikt te worden. De behandeling met Prozac kan gecombineerd worden met gedragstherapie.

•

boulimie
Voor volwassenen en ouderen bedraagt de dosering 60 mg per dag. Het is bekend dat boulimie over het algemeen niet onmiddelijk reageert op behandeling. U hoeft zich hier geen zorgen over te maken, maar zet u de behandeling zeker enige tijd voort.

•

Gebruik bij kinderen en adolescenten jonger dan 18 jaar
Prozac dient niet te worden gebruikt bij de behandeling van kinderen en adolescenten jonger dan 18 jaar. Patiënten jonger dan 18 jaar hebben een verhoogd risico op zelfmoordpogingen , zelfmoordgedachten en vijandigheid (voornamelijk agressie, oppositioneel gedrag en woede) als zij behandeld worden met geneesmiddelen uit deze therapeutische klasse. Ondanks dit alles kan uw arts aan patiënten jonger dan 18 jaar Prozac voorschrijven omdat dit in het belang van de patiënt is. Als uw arts Prozac heeft voorgeschreven aan een patiënt die jonger is dan 18 jaar en u wilt dit bespreken, dan wordt u verzocht contact op te nemen met uw arts. Indien bij patiënten jonger dan 18 jaar één van de hiervoor genoemde symptomen zich ontwikkelt of verslechtert bij inname van Prozac, dan wordt u verzocht uw arts hierover te informeren. Lange-termijn veiligheidsgegevens van Prozac over groei, ontwikkeling en cognitieve en gedragsontwikkeling ontbreken in deze leeftijdsgroep.

Theo van der Sluijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Evangelische Gemeente
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

medisch