Homofiele gevoelens voor vriend

Ds. W. van der Wind / Geen reacties

Vraag

Ik ben 22 jaar en heb homofiele gevoelens. Nu is het zo dat ik erg verliefd ben op een jongen uit onze vriendengroep. Dit vind ik erg lastig. Ze weten nog niet dat ik die gevoelens heb. Als ik hem zie voel ik me nogal ongemakkelijk, maar dat ligt natuurlijk aan mezelf. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Antwoord

 Beste aangevochten broeder,

Wat een grote moeite en eenzaamheid brengt dit met zich mee, als je een onmogelijke liefde voor iemand hebt opgevat. Dit overkomt niet alleen mensen met homofiele gevoelens maar ook anderen, zoals gehuwden die verliefd worden op een andere gehuwde, of mensen met een zieke man/vrouw, of zij die zelf niet gehuwd zijn maar verliefd worden op een gehuwd iemand, of verstandelijk minder begaafden, etc. Voor wie zijn of haar leven wil inrichten overeenkomstig het levenbrengende Woord van God, is een onmogelijke liefde een groot verdriet en een bron van eenzaamheid.

Uit uw vraag meen ik op te maken, dat de vraag niet zozeer gaat over het onmogelijke van deze verliefdheid, daar is de Bijbel immers duidelijk over, maar meer over het omgaan met deze gevoelens van verliefdheid.

Dan zou ik als eerste willen zeggen, dat een vermijden van degene waarop u verliefd bent, het beste is. Een "afkoelingsperiode" waarin u geen contact met hem hebt, kan de gevoelens wat tot rust brengen. Hierbij is bijzonder belangrijk, dat u streng voor uzelf bent, u beslist voorneemt om aan deze gevoelens geen ruimte te geven en een duidelijke begrenzing met uzelf afspreekt. Dit is een zeer moeilijke en eenzame weg, waarop u veel verdriet zult ervaren, dat ben ik mij terdege bewust. Zoek dan de troost van de Heere en bid om Zijn vrede en nabijheid.

Nu is dit vermijden van de betrokkene in uw geval bijzonder ingrijpend, omdat het een deelnemer van de vriendengroep is. Dit zou immers betekenen, dat u de gehele vriendengroep zou moeten mijden en dat is wel erg radicaal. Daarom lijkt het mij het beste om ook open kaart te spelen en aan familie en vrienden van deze homofiele gevoelens te vertellen. Als dit open ligt, kan er immers ook ruimte komen voor een ander soort vriendschap, en diepere waarin zij uw moeite met u mee dragen. Ik zou deze verliefdheid niet noemen, dat maakt alles erg krampachtig.

Tot slot zou ik contact opnemen met betrouwbare christelijke verenigingen voor homo's en lesbiennes. Zij zullen in de eenzaamheid en onbegrepenheid een luisterend oor kunnen bieden en advies kunnen geven. Het lijkt me bijzonder belangrijk om begrip en een ruime mate van naastenliefde te ontvangen, als je dit kruis krijgt opgelegd.

Maar blijf, last but not least, ook vooral kijken naar Christus en Simon van Cyrene. Simon kreeg het kruis opgelegd, het was een zware en smadelijke gang voor hem, maar hij mocht ermee achter Jezus aan. En toen ze op Golgotha waren aangekomen, werd het kruis van Simon afgenomen en Christus daaraan gespijkerd, ook voor Simons’ heil. Wij moeten ons kruis dragen, maar laten we het achter Jezus Christus aandragen, Die ons heeft vrij gemaakt. Ik wil u oprecht Gods nabijheid en vrede toewensen.

Ds. W. van der Wind

Tags in dit artikel:

geaardheid