Het omhelzen van Christus

Ds. W. van Weelden / Geen reacties

Vraag

Ik zou graag eens willen weten wat er bedoeld wordt met het omhelzen van Christus. Is dat bijvoorbeeld als je in de prediking van het evangelie een belofte geschonken krijgt door de kracht van de Heilige Geest en dat je op dat moment niet kan twijfelen en diep verwonderd bent dat je zonden vergeven zullen worden?

Antwoord

Het is een bijzondere relevante vraag. Het gaat namelijk om niet minder dan de verborgen omgang met de Heere. Het omhelzen van Christus behoort tot de mystieke taal van de toeëigening van het geloof. Het hoort bij het werk van de Heilige Geest in een mensenhart. Het omhelzen van Christus geeft aan hoe het geloof in de liefde beleefd wordt. Om daar enig zicht op te krijgen wijs ik op het Hooglied en de gelijkenis van de verloren zoon. De teerheid van de eenheid van Christus vind je in het Hooglied. De liefde is  het meest geëigend om te duiden hoe liefelijk God met een mens omgaat. De gelijkenis van de verloren zoon geeft aan hoe die liefde alle twijfels en zorgen wegneemt. De zoon heeft vele bedenkingen bij zijn terugkeer. Hij kan het zo goed begrijpen dat hij knecht is en geen zoon. Maar de vader wil daarvan niet weten!

Kortom, het omhelzen van Christus is te vertalen als het beamen van het werk van Christus voor een in zichzelf verloren en doemwaardig zondaar. Daarom ook: Soli Deo Gloria!

Ds. W. van Weelden