Christus door het geloof omhelzen en aannemen

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Om tot Jezus Christus te komen, wordt vaak Johannes 16:8 aangehaald voordat je Christus door het geloof mag omhelzen en aannemen. Maar hierin wordt toch de term “wereld” gebruikt en wordt het niet als een voorwaarde gesteld om tot Christus te mogen komen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik heb de indruk dat je ergens mee tobt en verschillende dingen door elkaar haalt. Dat blijkt hieruit dat je een tekst aanhaalt uit Johannes 16:8, die gebruikt zou worden om duidelijk te maken dat we maar zo niet tot Christus mogen gaan. Ik kan me dat echt niet voorstellen. Want deze tekst gaat over het Woord wat de Heere Jezus gezegd heeft tegen zijn discipelen, voordat Hij zou heengaan naar de hemel. Hij spreekt dan over de Trooster die is uitgestort met Pinksterfeest. Die zal overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. De discipelen zouden er achter komen dat zij daar zelf niet toe in staat zijn. Geen dienaar van Gods Woord kan een zondaar overtuigen van deze zaken. Dat is het werk van de Heilige Geest, hier de Trooster genoemd.

Ik wil proberen je duidelijk te maken dat de verloren mens aan geen enkele voorwaarde kan en behoeft te voldoen om tot Christus te komen. Want wij zijn dood in zonde en misdaden. Paulus getuigt: u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden. Lees dat hoofdstuk biddend na en gebruikt daarbij tevens de kanttekening van de Statenvertaling. Die zijn zeer duidelijk en betrouwbaar en zuiver in de leer.

Het is de Heere Zelf Die plaats maakt voor de Heere Jezus in het hart omdat er voor Hem geen plaats is bij ons. Het komen tot Hem is vanwege de trekkende liefde des Vaders. Want niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader die Mij gezonden heeft hem trekke. Dan zullen ze komen met smeking en geween om als een verloren zondaar aan de voeten van Christus terecht te komen. Och, Heere, och wierd mijn ziel door u gered. Het is de Heere, Die Christus ook onderwerpelijk toepast in het hart en dat werkt door het zaligmakend geloof.

We komen die term "wereld" in eigen hart tegen of het dan een goddeloze of een vrome wereld is dat maakt in het wezen van de zaak geen verschil. We worden getrokken uit de wereld om gebracht te worden tot Zijn wonderbaar licht. De lijdenspredikingen wijzen ons op het volbrachte werk van Christus en op de noodzakelijkheid om in de weg van wedergeboorte en bekering deel te krijgen aan Zijn gezegende arbeid voor verloren zondaren. Dat we maar veel in het gebed gevonden worden aan de Genadetroon om van God geleerd en door hem bekeerd te mogen worden. Want dan is het echt en geeft een vreugde in het hart om Hem te dienen en lief te hebben boven alles. Alles aan hem is gans begeerlijk, echt waar!!

Met heilbede,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl