Geen indrukken meer, geen verlangens

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 20 jaar. Vorig jaar had ik diepe indrukken en een verlangen om de Heere Jezus te leren kennen. Als ik maar iets over Hem hoorde of over Hem las was mijn hart brandende van verlangen om Hem te kennen. Nu is alles weg. Geen indrukken meer, geen verlangens om te lezen. De Bijbel en de boeken blijven gesloten.

Weet u wat voor oorzaak dit kan zijn? Ik zit hier erg mee. Ik hoop dat u mij kunt helpen.

Antwoord

 Beste vriend,

Het is onze pastorale troost om te belijden: wat God begint zal hij voleindigen. Nooit zal Hij Zijn zaligmakend werk wat Hij begonnen is laten varen. Wanneer Hij begonnen is in jouw leven zal Hij er op terugkomen. Het antwoord daarop moeten we in Gods Woord zoeken en de uitkomst aan de Heere overlaten.

In Mattheüs 13 lezen we verschillende gelijkenissen die de Heere Jezus heeft uitgesproken. Allemaal beelden uit de natuur gebruikte Hij om onderwijs te geven in het ware Godswerk en in het nabijkomend werk. Vooral de gelijkenissen die handelen over de zaaier en het zaad zijn erg leerzaam. Zaad wat in steenachtige plaatsen terecht kwam, maar dat geen wortel geschoten had. Met vreugde werd het Woord ontvangen, maar na verloop van tijd verdorde het. Leerzaam en ontdekkend is de oorzaak daarvan: verdrukking of vervolging, verleiding van rijkdom, de zorgvuldigheid van de wereld, enz. De Heere Jezus wijst daarna hoe het zaad gezaaid is in een goede aarde. Daar is de ploegschaar aan het zaaien vooraf gegaan. Diepe voren werden door de landbouwer getrokken opdat het zaad in goede aarde terecht kwam. Het gevolg was dat het vrucht heeft gedragen, de een honderd-, de ander zestig- en de ander dertigvoud. Aan de kennis van het Evangelie gaat de kennis van de Wet vooraf. Hij maakt plaats voor Zichzelf in een weg van afsnijding en van inplanting. Hij neemt het eerste weg om plaats te maken voor het tweede.

Je vraagt om geholpen te worden. Zie hier in het kort ons antwoord: we werpen je op Gods Woord en bidden de Heere of Hij er in over mocht komen om tot jou ziel te spreken door Zijn woord en Geest. Daarom worstel en bidt dag en nacht tot de Heere om geholpen te mogen worden. Dat de Heere het wortel doet schieten in de diepte. Want daar laat God Zich in Christus vinden. De vrucht van Gods werk is: een droefheid naar God die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt. Jonge vriend, we hopen nog eens van je te vernemen hoe de Heere in je leven gewerkt heeft tot Zijn eer! Daar moet het alles op uitlopen: Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen! En onze troost is: daar zorgt Hij ook Zelf voor!

Ds. J. D. Heikamp