Omgaan en evangeliseren met moslims

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

11-11-2003, 00:00

Vraag

Hoe moet een christen omgaan met moslims? Dit met betrekking tot de steeds groter wordende groep moslims in Nederland. Vormen ze een bedreiging voor christenen? Wat te denken van evangeliseren onder moslims? Dat zou een taak moeten zijn van christenen, maar hoe kun je een moslim bewust maken van het bestaan van de Heere Jezus?


Antwoord

Vroeger moesten christenen ons land verlaten om in het buitenland het Evangelie te verkondigen in woord en daad aan de heidenen, die overal woonden. Nu komen de heidenen overal vandaan naar Nederland toe en wonen ze in onze straat, maar er lijken wel oceanen tussen ons in te leggen. Het is een heidens karwei om christenen te bekeren in hun houding tegenover buitenlanders. Ik ervaar het lezen van Mat. 9: 35 vv telkens weer als een ontdekkende preek. Jezus ziet de schare zonder herder én Hij ziet ze aan met Gods ogen van ontferming.

Ik hoorde onlangs een inleiding van Herman Takken (van de Stichting Evangelie & moslims (033-4659290  buro@evangelie-moslims.nl; www.evangelie-moslims.nl; daar kun je terecht voor boektitels en cursussen)
en de conclusie was: het meest voor de hand liggende, het meest makkelijke, blijkt het meest moeilijke te zijn: Zien we ze echt? Willen we ze zien en ontmoeten? Dat zal gebeuren als we zelf die ogen van Jezus vol ontferming nodig hebben gekregen. Dan zijn we er namelijk achter gekomen dat we niet beter zijn dan de andere heidenen. Het echte openstaan voor een ontmoeting met moslims wordt geleerd op de zendingsschool van de Heilige Geest.

Nu weet ik best dat het niet zo simpel is in de praktijk. De meeste christenen wonen in nette huizen en in nette buurten. Liefst zo blank mogelijk. Anders word je huis minder waard...

Je zult niet zomaar een diep gesprek krijgen met moslims. Vertrouwen winnen en karikatuurbeelden ruimen is belangrijk. De meeste moslims kennen hun Koran nauwelijks. Zoals trouwens ook steeds meer christenen hun Bijbel nauwelijks kennen. Vraag een moslim of hij in zijn Koran op wil zoeken waar het over Abraham, Mozes en Jezus gaat. Lees daarna samen Genesis 16: Izak en Ismaël zijn halfbroers. Ook voor de nazaten van Ismaël staan er beloften in de Bijbel. Maar voor zowel moslims als voor Nederlandse heidenen blijft het een aanstoot dat we alleen dankzij de grootste profeet, de koning der Joden, Jezus Christus, gered kunnen worden.

Laat in gesprek met moslims in ieder geval merken hoe onvanzelfsprekend het voor jou is om te geloven. Maar als het voor jou kan, dan kan het ook voor iedere andere bedelaar. Genade ontvangen maakt gunnend en gul. Op G.G. (op gereformeerde grondslag) betekent dus ook gunnend en gul zijn. Voorlopig weer huiswerk genoeg.

Tenslotte: koude en harde betweterige woorden overtuigen een ander nooit echt van jouw gelijk. Het gaat vooral om je houding. Je kunt moslims bewust maken van het bestaan van Christus als ze in jou en mij een echt christen ontmoeten. God is gelukkig ook machtig genoeg om het ook buiten ons om te doen (bijvoorbeeld d.m.v. dromen), maar de uitzonderingen mogen de regel niet wegduwen: God gebruikt medemensen om ons met het Evangelie te bereiken. Bid je wel eens voor moslims op je werk of op je school of in je buurt?

Het grootste gevaar voor zowel moslims als kerkmensen is dat we ons allemaal laten inpakken door de liefdeloosheid, de onverschilligheid, het materialisme, egoïsme en individualisme en -als er wat fout gaat- hebben altijd anderen het gedaan. Zo hebben we samen voor Gods rechterstoel geen been om op te staan.

Vorige week is net een cursus Mekka & Mokum gestart in Ede. Informatie: 0318-654084.

Ds. L. W. Smelt, Ede

Tags in dit artikel:

islam
Dit artikel is beantwoord door

Ds. L.W. Smelt

  • Geboortedatum:
    01-06-1954
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Inactief
46 artikelen
Ds. L.W. Smelt

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

In de tijd van Jozua vond God het fout dat Jozua een verbond sloot met de Gibeonieten, wat ik kan begrijpen. Maar in de tijd van David vond de Heere het fout dat Saul de Gibeonieten wilde uitmoorden. ...
Geen reacties
11-11-2021
Ik ben vijftien jaar oud en ik doe aan schermen. Ik doe dit al sinds mijn negende, dus al ongeveer zes jaar. Zoals andere kinderen zo goed willen kunnen voetballen als Ronaldo of Messi, was het mijn d...
Geen reacties
11-11-2020
Ik maak me enorm zorgen over mijn gezondheid en een tijd geleden heb ik dat tegen mijn ouders verteld. Die zeiden, zoals ik al dacht, dat ik dan naar de dokter moest gaan, maar ik durf absoluut niet n...
Geen reacties
11-11-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering