(...) Ik wil dolgraag naar deze persoon toe gaan of een brief schrijven en mijn ...

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Beste ds. Buijs. Ik was inderdaad al bang dat de vraag van mijn kant niet aangekomen was. Ik wil graag nog één keer reageren op uw antwoord, op de vraag van het experimenten op seksueel gebied. Ik wil dolgraag naar deze persoon toe gaan of een brief schrijven en mijn zonden belijden, maar ik ben bang dat deze persoon aan deze brief bekendheid zal gaan geven. Dit heeft zij namelijk al vaker gedaan met dingen die ik haar in geheim toevertrouwde. Een jaar nadat ons contact d.m.v. ruzie was verbroken heeft een andere vriendin haar voor mij gebeld om te vragen naar de oorzaak van deze ruzie. Toen zei ze letterlijk: tjonge, daar moet je echt ... voor heten om er nog aan te denken. Begrijpt u mijn dilemma? Enerzijds wil ik de boel zo graag zuiver hebben, anderzijds ben ik zo bang dat het publiekgemaakt wordt en dat ze de boel bagatelliseert. Wilt u mij nog één keer antwoord geven wat ik dan het best kan doen? Inmiddels zijn we zes jaar uit elkaar. Heel hartelijk bedankt!

Antwoord

Beste lezer,

Dat is inderdaad een lastig probleem. Ik kan me voorstellen dat je in dat geval erg voorzichtig bent om een brief te schrijven, en ik begrijp ook dat het beslist geen onwil bij je is. Laat ik er nog twee opmerkingen over mogen maken.

-De Heere weet ook hiervan en kent je intentie. Als je het aan Hem belijdt (of beleden hebt) is er ook vergeving.

-Je intentie is om met de ander in contact te komen, maar je ervaart daarin vooralsnog door de houding van de ander een belemmering. Misschien is er nog een mogelijkheid om via een tussenpersoon (mogelijk dezelfde als die je noemde) naar haar toe aan te geven wat de bedoeling van een gesprek of brief zou zijn. Wordt daar dan negatief op gereageerd, dan mag het op dit moment van je af zijn.

Dan blijft over het gebed, dat de Heere een opening geeft die we op dit moment niet zien. Denk ook hierin niet klein van Hem, want Hij kan de dingen wonderlijk laten verlopen! Maar ik meen dat bij een negatieve reactie van de andere zijde jouw geweten niet langer belast hoeft te zijn. Je kunt immers geen ijzer met handen breken. Wat zijn we toch aan alle kanten diep afhankelijk van het werk van Gods Geest!

Intussen wens ik je van harte de sterkte en zegen van de Heere toe. Zie omhoog; dan krijg je ook meer dan eens genade om “erover heen te kunnen zien”!

Met een vriendelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs