Studie geschiedenis of theologie

M. Boer / Geen reacties

Vraag

Ik twijfel erg tussen een studie geschiedenis en theologie. Ik weet niet wat ik moet doen! Voordelen geschiedenis: breed blikveld, onchristelijke universiteit (weerbaar worden), veel soorten banen. Nadelen geschiedenis: in onderwijs zeer weinig banen. En verder met geschiedenis weinig werk. Voordelen theologie: veel doen met opleiding (kerkelijk werker, als ik ooit nog een roeping krijg: predikant, bij een uitgever, godsdienstleraar, e.d.). Tevens in een beschermde omgeving. Nadelen: dogmatisch, duurt een jaar langer dan geschiedenis. Kan ik wel aan de bak komen? Er zijn wel veel banen in het onderwijs met godsdienst. Maar je moet natuurlijk wel als godsdienstleraar je lessen extra aantrekkelijk maken. Als de refozuil nog verder seculariseert, dan houden de banen zo ongeveer op. Help, geef me handvatten. Alvast heel hartelijk bedankt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

Je stelt een belangrijke vraag. De keuze bepaalt voor een deel je toekomst. Tot m'n verbazing zet je voor- en nadelen zakelijk op een rijtje. Ik ben eerlijk gezegd verre van nuchter en zakelijk, maar ik zal toch proberen iets erover te zeggen.

Geschiedenis en theologie hebben raakvlakken. Ik kan me voorstellen dat je ze beide interessant vindt. Ik geef zelf een paar uur geschiedenis en er zijn veel momenten dat je met de leerlingen de diepte in kan. Niet alleen als het gaat over Gods hand in de geschiedenis maar ook bij onderwerpen als Verlichting, Gezag, Seksuele Revolutie, enz. Het is niet zo dat je alleen met het vak Godsdienst over God en Zijn dienst kunt spreken.

Als het gaat om perspectief op een baan kan ik daar niet zoveel informatie over geven. Als ik de vacatures zie dan worden er regelmatig docenten Godsdienst en Geschiedenis gevraagd in het Reformatorisch onderwijs. Vaak staan Godsdienstdocenten overigens nog onbevoegd voor dit vak voor de klas. Verder kan je met een theologische studie je nuttig maken als kerkelijk werker, jeugdtoeruster, een baan in- en om de zending, enz. Wat geschiedenis betreft ligt dat nog wat moeilijker, dacht ik. Je gaat dan meer richting onderzoek e.d. maar hier weet ik te weinig over om er nog meer over te zeggen.

Maar om op mijn verbazing terug te komen. Het lijkt me moeilijk om op een zakelijke manier een keuze te maken tussen deze twee. Het lijkt me belangrijk dat je nagaat waarom je geschiedenis of theologie wil gaan studeren. Op welke manier wil je dienstbaar zijn. Hoe zou je het vinden om een bepaalde baan te hebben. Probeer te informeren bij ervaringsdeskundigen.

Het belangrijkste lijkt mij echter: leg het de Heere voor. Je hebt niet alleen voor dominee een roeping nodig. Zeker als het gaat om Theologie moet je weten waarom je het wilt. De studie kan veel aan het wankelen brengen. De vraag moet eigenlijk zijn: op welke manier kan de Heere mij het beste gebruiken. Dan gaat het niet zozeer om de studie maar om de afhankelijkheid van Hem. Ik hoop dat je dit aan de Heere voor mag leggen en dat je een antwoord krijgt wat veel belangrijker is dan dit antwoord.

Succes!

Groeten,
M. Boer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Ugchelen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Docent Tekenen/Kunstvakken/Geschiedenis

Tags in dit artikel:

studiekeuzeTheologie studeren