Zoenrelatie

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Een (christelijke) vriendin van me wil graag een ‘zoenrelatie’ beginnen met mij. Dit houd dus in dat we met elkaar zoenen zonder dat we een relatie of wat dan ook hebben. We zijn allebei single, dus er is geen sprake van overspel o.i.d. We zijn ook vast van plan om het bij zoenen te houden, dus absoluut niet verder gaan! Hoe moet ik hier als christen tegenover staan? Iets zegt mij dat dit niet goed te verantwoorden is tegenover God, maar ik kan geen keihard bewijs vinden. Aangezien ik het jammer zou vinden om deze kans zomaar te laten liggen zou ik graag wat teksten o.i.d. hebben waaruit blijkt dat dit inderdaad niet kan. Wat ook mag is een goede argumentatie waarom het WEL zou kunnen ;-)

Antwoord

Beste vrager,

Een zoenrelatie zonder liefdesrelatie is een “contradictio in terminis”, een innerlijke tegenstrijdigheid. Een zoenrelatie hoort in het kader van de liefde. Daarbuiten heeft zij een overspelig karakter. Zie zondag 41 van de Heidelbergse Catechismus.

Hartelijke groeten en blijf gezond in alle dingen. Gode bevolen.

Ds. A. K.Wallet

Lees meer artikelen over:

zoenen