Tijdens mijn basisschooltijd heb ik erg geëxperimenteerd op seksueel gebied (......

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Tijdens mijn basisschooltijd heb ik erg geëxperimenteerd op seksueel gebied. De persoon in kwestie spreek ik nooit meer. We zijn ook op een niet leuke manier uit elkaar gegaan. We zijn van hetzelfde geslacht en waren bevriend. Het gebeurde op mijn initiatief. Toch heb ik hier heel veel spijt van. Ik voel me er vies en bezoedeld door. Hoe moet ik hiermee omgaan?

Antwoord

Beste lezer,

Helaas is mijn beantwoording van enkele weken geleden niet aangekomen, om een voor ons allen duistere reden. Maar ik doe een nieuwe poging.

Graag geef ik een antwoord dat uit enkele geledingen bestaat.

1. Voor alles: maak deze zonde aan de Heere bekend, voor zover je dat nog niet gedaan hebt. Langs de weg van oprechte schuldbelijdenis is er vergeving in het bloed van de Heere Jezus Christus. Lees maar eens het slot van 1 Johannes 1 en het begin van hoofdstuk 2, en vul daarbij je eigen naam en je eigen zonde in. Weet je wat zo bijzonder is? Dat er staat: "het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde”. Let op het woord “reinigen” Juist wanneer je je bezoedeld voelt (en dat is ook zo!) en je zonde belijdt, wast Zijn bloed je van al dat vuil schoon, zodat de Vader het niet meer ziet. En let ook eens op de tijdsvorm: tegenwoordige tijd. Het gaat maar door: steeds weer reinigt dat bloed ons, ook wanneer we soms (in de praktijk of in gedachten) terugvallen in de zonde. De Heere zegt ons ook Zijn Geest toe, Die de kracht van Jezus'  bloed wil toepassen aan ons hart. Laat dat je indringende gebed zijn.

2. Uit je vraag meen ik de moeite te proeven, dat je het ook tegen de persoon in kwestie zou willen zeggen. Dat is inderdaad goed: “belijd elkaar de misdaden”, zegt Jakobus 5. Maar misschien is een rechtstreeks contact niet mogelijk. Dan is er niets op tegen om je gedachten op papier te zetten en als brief aan hem of haar (uit je vraag is je geslacht niet op te maken) te sturen. Mogelijk dat daarna nog een gesprek zou kunnen volgen, maar dat hangt van de situatie af.

3. Wanneer je bovenstaande stappen neemt, zou je dat al enorm helpen, onder Gods zegen. Toch zou het kunnen zijn dat achter deze seksuele zijwegen een dieperliggend probleem in je persoonlijkheid zit, of dat je toch nog merkt geen rust te hebben. Dan is het verstandig om contact op te nemen met een professionele hulpverlener. Te denken is aan Eleos.

Van harte wens ik je in het begaan van bovengenoemde weg te nabijheid van de Heere toe. Hij belooft: “Wie zijn zonde belijdt en laat, die zal barmhartigheid verkrijgen” (Spr. 28:13).

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs