(...) ik veronderstel dat u nog nooit een vrouw hebt gesproken die te maken heef...

Ds. R. Veldman / Geen reacties

Vraag

In reactie op het antwoord van ds. R. Veldman op de vraag van de vrouw die bijna verkracht werd, het volgende: Ds. Veldman, ik veronderstel dat u nog nooit een vrouw hebt gesproken die te maken heeft gehad met ongewenst gedrag op het gebied van seksualiteit en de gevolgen ervan. Wanneer u zo iemand wel heeft gesproken hebt u kennelijk haar pijn en moeite niet kunnen peilen. De vrouw die de vraag stelt spreekt over een vreselijk probleem. In uw antwoord geeft u er blijk van haar probleem te onderschatten. Ik kan u verzekeren dat een vrouw die moeite heeft moeten doen om niet te worden verkracht, niet in staat is om naast de dader te gaan staan zoals u haar aanraadt. Iedereen die zich hierin heeft verdiept, zou moeten weten dat de gevolgen van een dergelijk gebeuren voor een vrouw zo ingrijpend zijn, dat dit bijna niet te verwerken is. Het raakt haar in haar diepste wezen als vrouw. Daarom spreek ik ook bewust over dader. Deze man is kennelijk niet in staat op een gezonde manier met seksualiteit om te gaan en dreigt zich te vergrijpen aan de vrouw van iemand anders. U spreekt zeer, zeer mild hierover. Veel te mild naar mijn mening. Natuurlijk mag u iemand altijd wijzen op zijn/haar christenplicht, maar in deze situatie is het in de eerste plaats van belang op te komen voor deze vrouw en niet voor de dader zoals u doet. Misschien reageer ik een beetje heftig, maar ik heb de gevolgen van seksueel grensoverschrijdend gedrag van zeer nabij meegemaakt en denk daarom een klein beetje in te kunnen schatten hoe deze vrouw zich moet voelen.

Antwoord

Ik reageer een beetje primair, maar deze vrouw die de vraag bij Refoweb stelde is volgens mij niet verkracht! De briefschrijfster is dat wel, althans zij spreekt van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Daar ligt voor mij een groot onderscheid. En dan begrijp ik haar reactie.

Hoe ernstig de situatie was bij de vragenstelster was mij niet geheel bekend, maar ik ben er van uit gegaan dat het meer insinuaties zijn geweest van de man van haar vriendin, dan grensoverschrijding. Het zou ook al heel anders zijn als je het hele verhaal uit haar eigen mond zou kunnen horen, maar dat is nu eenmaal de moeilijkheid als je de gestelde vraag alleen maar kunt lezen en er niet meerdere gegevens beschikbaar zijn. Dat is het risico. Wellicht zou het beter zijn dat wanneer je zulke vragen krijgt eerst de mogelijkheid krijgt om de vragenstelster zelf nog een paar vragen te stellen voordat je antwoord geeft.

Ik ben inderdaad van mening dat we wel zeer duidelijk moeten zijn in een geval van daadwerkelijke verkrachting en aan de kant moeten gaan staan van het slachtoffer. Nogmaals dat heb ik zo niet uit de vraag gelezen.

Ds. R. Veldman